Spørsmål og svar

Villedet inn i et abonnement hos WhiteBright - hva gjør jeg?

Jente, 14

Hei, har bestilt fra white bright men har ikke klarna, kommer jeg ikke til å trenge å betale abonnementet som jeg ikke har samtykket til?

Svar

Hei Jente 14 år.

Dersom du ikke ønsker å være abonnent, bør du sende en skriftlig henvendelse til selskapet WhiteBright (Confluent AS / Diamond Dental AS).

De fleste som har henvendt seg til Forbrukerrådet med referanse til WhiteBright har hatt en lignende opplevelse som deg. De har trodd at de samtykket til å motta en gratis prøvepakke, men føler at de i stedet har blitt dratt inn i en abonnementsavtale. Uansett kan du ikke inngå en abonnementsavtale, da det ville være en ugyldig avtale siden du er mindreårig

I følge vergemålsloven § 9 kan mindreårige i utgangspunktet ikke binde seg ved rettslige handlinger, inkludert inngåelse av bindende avtaler. Dette innebærer at avtaler inngått av mindreårige normalt sett vil være ugyldige. En mindreårig kan heller ikke stifte gjeld. Det betyr at man ikke kan binde seg til en fremtidig betalingsforpliktelse eller løpende ytelse, som f.eks. et abonnement er.

Hvis du allerede har samtykket til den gratis prøvepakken, anbefaler vi at du sender en e-post til WhiteBright og kansellerer ordren. Du kan kontakte dem ved å sende en e-post til følgende adresse: kundeservice@whitebright.no Legg gjerne til at avtalen er ugyldig og at du forventer å få en bekreftelse på at du er slettet fra deres kundesystem.

Vi i Forbrukerrådet mottar for tiden mange henvendelser på WhiteBright (Confluent AS / Diamond Dental AS) av kunder som har spørsmål. Du finner mer informasjon om White Bright på Forbrukerrådets kontaktside under fanen «Mange lurer på»: Kontakt oss – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Dersom du trenger ytterligere hjelp kan du kontakte oss i Forbrukerrådet på veiledningstelefonen på 23 400 500.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 18.4.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål