Spørsmål og svar

Jeg har blitt svindlet av White bright. Hvordan kan jeg ordne opp?

Jente, 17

Hei jeg har blitt svindlet av White bright. De sender meg pakker og jeg vil ikke betale for noe av dette kommer ikke til å gjøre det heller men pakkene blir sendt i posten min for det hvordan kan jeg ordne opp i dette så fort som mulig

Svar

Hei!

Forbrukerrådet får mange henvendelser fra forbrukere som mener de har blitt lurt inn abonnementer gjennom å takke ja til prøvepakker, blant annet fra White Bright (v/Diamond Dental AS). Konfliktnivået er såpass høyt at vi har gått ut med en generell fraråding om å takke ja til disse prøvepakkene.

Problemene starter som regel med at man bestiller en prøvepakke som markedsføres som gratis. Etter at man så har fått prøvepakken, mottar man senere flere forsendelser med tilhørende fakturaer. Prøvepakker selges ofte med et tilhørende abonnement. I forbindelse med slike kjøp skal du få klar og tydelig informasjon om at du inngår en abonnementsavtale og prisen på denne. Fikk du ikke dette, vil ikke abonnementsavtalen være bindende for deg.

MERK AT:
Mindreårige (de under 18 år) kan uansett ikke binde seg til abonnementsavtaler.

Har du fått en faktura som du er uenig i, er det viktig at du aller først klager skriftlig til selskapet. Skriv at du bestrider kravet og grunnen til det. Fremhev at du er 17 år.
Legg ved all relevant dokumentasjon, som for eksempel e-poster du har sendt til dem tidligere. Ved å sende en skriftlig klage gjør du det klart for selskapet at kravet er omstridt. Et omstridt krav skal ikke sendes til inkasso.

Hva du kan gjøre nå:

1) Send en skriftlig klage til White Bright (Diamond Dental AS).
Få hjelp av en foresatt, ettersom du er mindreårig.
I klagen kan dere fremheve at du er 17 år og at du opplever at de svindler deg.
Utdyp hvorfor du føler deg lurt.

Klagen kan sendes hit: kundeservice@whitebright.no

Hvis du ikke får svar, kan du likevel dokumentere at du har prøvd å klage.
Det er viktig å kunne vise til en slik klage, i fall du skulle få flere pakker eller regninger.

2) Send tips til Forbrukertilsynet om praksisen du utsettes for.
Det er Forbrukertilsynet som er tilsynsmyndighet.
Du kan sende tipset her: Jeg vil sende et tips - Forbrukertilsynet

3) Send tilbake pakkene du har mottatt.
White Bright oppgir postadressen her: Kontakt oss – WhiteBright kundeservice
Hvis det står en annen returadresse på forsendelsene du har mottatt, kan du bruke den.

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Besvart: 4.4.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål