Ble lurt inn i et abonnement - hva gjør jeg?
Gutt, 15
Hei, før sommerferien kom jeg over en annonse på Instagram om at man kunne få gratis barberhøvler. Jeg bestilte det og tenkte ikke så mye over det. Litt senere får jeg pakken, og en måned senere får jeg to fakturaer på 600 og 80 kr. De sa at det skulle være gratis, og de satte meg på et ufrivillig abonoment som de aldri fortalte meg. De påstår også at jeg samtykket på at jeg var over 18, men jeg har ikke sendt inn bevis på alderen min. Så et sted at hvis man er under 18 så er fakturaen ugyldig. Jeg har ikke pengene og lurer på hva jeg skal gjøre
Svar
Hei.
Umyndig
Utgangspunktet er at mindreårige ikke kan råde over sine midler, eller binde seg ved rettshandel bortsett fra når annet er særlig bestemt. Dette innebærer at mindreårige ikke kan inngå avtale om abonnement.
Angrerett
Ved bestilling av slike pakker følger det av angrerettloven at du har rett til å gå fra avtalen innen 14 dager etter at du har hentet første forsendelse. Benytter du deg av angreretten, gjelder den også for det tilhørende abonnementet. Merk at du må gi selger uttrykkelig melding om at angreretten gjøres gjeldende. Det er ikke tilstrekkelig å la være å hente ut pakken på Posten.
Mottok du skjema med opplysninger om angrerett i prøvepakken eller sammen med ordrebekreftelsen, må du ha benyttet angreretten innen 14 dager fra du hentet pakken. Har du angret innen 14 dager, kan ikke selskapet kreve betaling av deg.
Har du ikke mottatt angreskjema, har du angrerett i inntil 12 måneder fra du mottok den første pakken fra selskapet. Har du ikke hentet prøvepakken, slik at du ikke vet om du har mottatt angreskjema, må du legge til grunn at angreretten utløp 14 dager etter du fikk melding om at du kunne hente pakken.
Oppsigelse av abonnement
Har du mottatt flere produkter enn den første gratis pakken, blir det spørsmål om du har sagt opp abonnementsavtalen tidsnok i henhold til selskapets abonnementsvilkår. Det er nok å sende mail eller gi klar beskjed på annen måte for si opp avtalen. Bevismessig bør henvendelser gjøres skriftlig. Det er datoen da du første gang ga beskjed til selskapet om at du ikke ønsket å motta flere produkter fra dem, som er gjeldende for når du har angret eller sagt opp avtalen.
Ikke inngått gyldig avtale
Mener du at selskapet har lurt deg til å inngå avtale ved at de i telefonsamtalen eller på nettet lot være å opplyse om at det dreide seg om et abonnement? Da kan du, i tillegg til å benytte angreretten eller retten til å si opp avtalen, også hevde overfor firmaet at du i utgangspunktet ikke har inngått gyldig avtale med dem.
Det er selger som må dokumentere at en abonnementsavtale er inngått mellom dere.
Klag skriftlig
Send alle klager til selskapet skriftlig og behold en kopi selv. Bruk helst e-post.
Mottar du purringer fra inkassofirmaer, sender du dem kopi av klagen til selskapet og ber om en bekreftelse på at kravet er stilt i bero inntil tvisten er ferdigbehandlet. Har du allerede sendt protesten, er det viktig at du sender en kopi av denne til inkassoselskapet, slik at klagen din blir registrert. Dette bør du kun gjøre dersom du er helt sikker på at selskapet ikke har krav mot deg.
Forbrukertilsynet
Hvis du mener at du har brukt angreretten din riktig, kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klagebehandlingen her: Forbrukertilsynet
Du kan også klage til Forbrukertilsynet for brudd på markedsføringsloven. Forbrukertilsynet ser på markedsføringen/avtalen på generelt grunnlag, og fatter ikke en avgjørelse i din konkrete sak.
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 11.9.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål