Spørsmål og svar

Jeg bestilte noe som skulle være gratis men blir likevel trekt penger!

Jente, 15

Eg bestilte noe gratis fordi ja, det e jo gratis lksm, eg bestilte det fra "ON THAT ASS", det sto lksm "no delivery fees", asså de tar kje penger for levering, men når pakken kom, så kom det med regning fra posten som eg ennå kje har betalt. Idag så fikk eg plutselig melding at de hadde tatt penger fra paypal brukeren min, asså ON THAT ASS og kje pchaosten, må eg fordetom betale posten? Ka skjer viss eg kje betale regningen?

Svar

Hei!

Det du opplever, er faktisk ganske vanlig. Mange blir lurt av såkalte "gratis" prøvepakker – men det viser seg ofte at dette egentlig er starten på et abonnement man må betale for senere.


Jeg mangler litt informasjon for å kunne gi deg et godt svar, men jeg skal prøve å forklare hvilke regler som kan gjelde i situasjonen din.


Alder og avtaler

Det første jeg legger merke til, er at du er 15 år gammel. I norsk lov er hovedregelen at personer under 18 år ikke kan inngå avtaler som handler om penger eller gjeld på egen hånd. Dette står i vergemålsloven. I tillegg krever PayPal at brukere er minst 18 år gamle for å bruke tjenesten.


Om regningen fra Posten

Når det gjelder regningen du har fått fra Posten, er det sannsynligvis et gebyr for tollbehandling som Posten har lagt ut for deg. Dette gjelder selv om selve pakken var "gratis", og kommer ofte fordi varen er sendt fra utlandet. Hvis du har hentet pakken, må du vanligvis betale gebyret til Posten. Du kan prøve å kreve pengene tilbake fra selskapet ON THAT ASS, siden du ble informert om at pakken skulle være gratis å frakte. Du kan også kontakte Posten og informere dem om at du er mindreårig. Kontaktinformasjon til Posten finner du her: Kontakt oss i Posten.


Angrerett

Når du bestiller en prøvepakke, har du 14 dagers angrerett fra den dagen du henter pakken. Det betyr at du kan gi beskjed til selskapet om at du angrer, og at du ikke ønsker abonnementet. Du må si tydelig ifra, for eksempel på e-post. Hvis du fikk med et angrerettskjema i pakken eller på e-post, må du bruke angreretten innen 14 dager. Da kan de ikke kreve betaling fra deg.

Dersom du ikke fikk noe angrerettskjema, har du faktisk inntil 12 måneder på deg til å bruke angreretten.


Ingen gyldig avtale

Hvis det ikke var tydelig at du sa ja til et abonnement, kan du hevde at du aldri inngikk en gyldig avtale. Da må selskapet kunne bevise at du faktisk takket ja til dette. Siden du er under 18 år, har de i utgangspunktet ikke lov til å inngå en bindende avtale med deg.


Slik klager du

  1. Si opp abonnementet med én gang.
    Send en e-post til ON THAT ASS der du skriver at du ikke var klar over at du ble meldt inn i et abonnement, og at du ønsker å avslutte det umiddelbart. Opplys også om at du er 15 år og derfor ikke har lov til å inngå slike avtaler. Be om at eventuelle beløp som er trukket, blir refundert. Husk å gjøre dette skriftlig, slik at du har dokumentasjon.
  2. Kontakt banken din.
    Hvis penger har blitt trukket fra bankkortet ditt, kan du kontakte banken og be om å gjøre en kortreklamasjon. Banken vil da vurdere saken, og du kan ha krav på å få pengene tilbake. Du kan lese mer om kortreklamasjon på våre nettsider: Kortreklamasjon – Forbrukerrådet

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet

Besvart: 29.4.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål