Hva skjer hvis pakken blir skadet etter at den er levert til Posten?
Jente, 15
Hei! Jeg liker veldig godt og selge og handle brukt og akkurat nå prøver jeg og selge et sminkespeil med lys på. Jeg selger det på Tise og noen spør om jeg kan sende speilet men jeg er veldig usikker på om jeg burde gjøre det. Jeg er redd evt skader under transport blir noe jeg må betale. Posten skriver at den må være pakket inn i emballasje som er sikkert. Føler alt er veldig usikkert for hvis de vurderer emballasjen får dårlig blir det vell mitt ansvar. Lurer egentlig på om det er noen andre lover eller erstatningskrav jeg har som gjør det sikrere å sende pakken, eller om jeg kunne inngått en avtale med kjøper om at det ikke blir refundert.
Svar
Hei!
Takk for henvendelsen!
Jeg forstår at du lurer på dette.
Først - all skryt til deg for at du tenker gjennom utfordringene knyttet til frakt/ transport før du velger å selge speilet på Tise.
Hvis kjøperen vil ha det tilsendt, kan du inngå avtale med kjøper om at du sender speilet. Pakk det godt inn (for eksempel i bobleplast i en solid pappeske med harde sider. Merk gjerne pakken med "kan knuse").
Speilet anses for å være levert når fraktselskapet får pakken.
Hvis speilet blir ødelagt under transport, så trenger du ikke refundere pengene til kjøper. Risikoen for pakken går nemlig over på kjøperen når levering har skjedd.
Hvis dere avtaler at pakken skal sendes med Posten, har levering skjedd når du har levert inn pakken til Posten. Be om kvittering fra Posten som viser at pakken er levert.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 20.11.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål