Spørsmål og svar

Har solgt PS5 på Tise, men får ikke pengene

Jente, 14

Heihei. Skulle sende en pakke gjennom Tise, altså en PS5 uten kvittering. Pakken var sendt med posten og levert! Fikk ikke pengene, da han sa jeg skulle få dem når den var hentet. Han skrev falsk navn, adresse, postnummer, og tlf nr da han bestilte for meg med Posten! Kan dere værsåsnill svare ærlig om jeg kommer meg en vei, kanskje overvåkningskameraer? Jeg vet at det er viktig å anmelde, men mamma er så syk orker ikke å dra til politistasjonen. Alt var falsk, han sa jeg skulle slette tise-chatten også var jeg så dum og gjorde det for det skulle komme kvittering. Kom ingenting, har bare sendinginfo. Takk Mvh Mia <33

Svar

Hei!

Det er veldig trist å høre hva du har opplevd. Du er ikke alene om å oppleve svindel på Tise, Finn.no osv, det kan skje hvem som helst!

Det kan dessverre være vanskelig å få tilbake varen eller pengene, dersom du har blitt svindlet. Grunnen til dette er fordi at det er utfordrende å finne ut hvem denne personen er. Dessuten er det ikke alltid at Politiet har ressurser til å følge opp saken.

Men, som du skriver: Det er viktig å anmelde. Selv om Politiet kanskje ikke kan forfølge saken din her og nå, så kan det hende at de gjør det i framtiden. For eksempel hvis de får inn mange anmeldelser, og de får mistanke om at det er samme svindler som står bak.

Jeg anbefaler deg også å kontakte Posten. Spør om de kan hjelpe deg med å finne ut hvor pakken har blitt sendt, og hvem som har tatt imot pakken. Hvis de gir deg et navn, så får du nye muligheter.

Vet du navnet på personen, kan du for eksempel be din mor om hjelp til å klage til forliksrådet. Forliksrådet er en slags rettsak, hvor de kan dømme svindleren til å betale tilbake penger, eller rett og slett gi tilbake PS5'en din.

Lykke til, så håper jeg at dette løser seg best mulig for deg!

Et lite tips, dersom du skal selge på Tise i framtiden: Send pakken i Postoppkrav. Da må kjøperen betale for å hente ut pakken, noe som gjør salget tryggere for deg.

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 16.2.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål