Spørsmål og svar

Hva gjør jeg når jeg ikke mottar pakken min?

Gutt, 15

Hei! To måneder tilbake kjøpte jeg tre ting fra en bruker på Tise. Denne personen sa de sendte varene med posten, og deretter sa at hen «mista kvitteringa» så de hadde ikke sporingsnummer. Denne personen utga seg for å være en annen også. Dette skjedde via bankoveføring. To uker gikk, ingen oppdateringer. Personen sa jeg skulle vente så hen kunne overføre pengene tilbake. To måneder fram, og hen kommer med latter og sier «beklager, jeg har ikke noe for deg». Jeg har tatt kontakt med banken, og de gjør ikke noe. Politiet skal sikkert henlegge saken de også. Dette er snakk om 4000 kroner og identitetssvindel + vanlig svindel. Heldigvis ble ingen personlig informasjon gitt bortsett fra alder, adresse, telefonnummer osv (grunnet sending). Hva i alle dager skal jeg gjøre? Jeg har snakka med pappa men jeg vil ha litt profesjonelle tips også. Hilsen Gutt, 15.

Svar

Hei

Så synd å høre at dette skjedde med deg.

Jeg forstår deg slik at du har kontaktet både banken din og politiet, noe som er veldig bra!

Du må også kontakte Tise direkte og forklare situasjonen. De har nok vært borti tilsvarende saker før, og vet hvordan de skal håndtere det. De vil nok ikke tilbakebetale deg pengene, men det er viktig at informasjon om svindel når dem, slik at de kan ta grep.

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen. Du kan da be Forbrukertilsynet om mekling for å løse saken. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

Vil anbefale at du politianmelder saken, selv om det er en risiko for henleggelse.

Vil også anbefale at du tar kontakt med Datatilsynet, som kan gi deg tips og råd når du har gitt fra deg personopplysninger (alder, adresse, telefonnummer) til noen som har lurt deg.

Det er trist å høre at du ble svindlet på denne måten, og det høres ut som om du har gjort alt riktig. Det betyr dessverre ikke at saken alltid løses. Slik du forklarer det, hjelper også faren din deg, så det er veldig bra.

Jeg håper saken løser seg for deg, og ønsker deg lykke til!

Hilsen juristen, ung.no

Besvart: 12.11.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål