Selger krever at jeg dekker tap på grunn av feil frankering fra hennes side
Jente, 17
Hei! Jeg kjøpte noe via Tise. Jeg la inn ett bud på 1000 kr og + frakten så det ble 1119kr totalt. I etterkant når jeg fikk pakken så har senderen sendt meg melding på Tise og sagt at hun har fått faktura for at pakken ble sendt i feil pakkestørrelse. Hun vil at jeg skal betalte den men jeg har allerede betalt for frakt da jeg la inn bud og hun godtok budet mitt. Burde jeg betalte for fakturaen hennes? Jeg tenker ikke at jeg trenger det. Når det ikke er min feil at hun glemte å velge pakke størrelse eller valgt feil, fordi akkurat som det står i Tise kvitteringen jeg fikk på Mail så står det at jeg har betalt for frakt bare at hun valgte feil størrelse. Jeg prøver å forklare henne det men hun sier at hun vil få posten til å sende meg fakturaen hennes, kan hun gjøre det? Eller så sier henne at jeg skal gi tilbake varen jeg kjøpte og at hun da skal vippse meg tilbake pengene. Kan hun kreve å få varen tilbake? Jeg kjøpte varen via Tise bud/Tise betaling.
Svar
Hei.
Når det gjelder kjøp gjennom Tise, er det viktig å forstå at Tise har sine egne retningslinjer og vilkår for kjøp og salg. Gå gjennom Tises vilkår og retningslinjer for kjøp og salg. Dette vil gi deg innsikt i plikter og rettigheter både for kjøpere og selgere. Du finner vilkårene her: Hvis noe uforutsett skulle oppstå (Norge) | Tise Hjelpesenter
Jeg tenker at det er selger som er ansvarlige for informasjonen om at målene på pakken er korrekt beskrevet i annonsen, siden kjøperen ikke har tilgang til slik informasjon. Etter min vurderin kan selgeren ikke gjøre deg ansvarlig for et økonomisk tap, siden det er vedkommende som selv har valgt feil størrelse på pakken. Men du bør uansett ta kontakt med Tise for å forhøre deg om hvilke vilkår gjelder: Tise Hjelpesenter
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 25.1.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål