Fått faktura fra CarPricesNorway.com uten å ha gjennomført bestillingen.
Gutt, 20
Hei. Jeg var en gang tidligere i februar i nettsiden «carpricesnorway.com» og nå har jeg fått regning og purung på det , Jeg tenkte jeg skulle finne ut hvor mye koster bilen min og da når jeg presset neste steg jeg kunne enten avslutte eller gå videre og få bilen min vurdert, så jeg avsluttet og det var 1 år siden nesten. Men nu 1 mars får jeg en melding om at bilen min er vurdert og det koster 250€ på grunn av de vurderte det. Men jeg fikk aldri melding om bekreftelse at jeg bestille bil vurdering. Siden så også veldig rart ut og de har ikke tlf nr til å kunne kontakte dem. Dette er 100 % svindel men jeg lurer på da selv om jeg fikk regningen må jeg betaler ?
Svar
Hei Gutt 20 år.
Slik vi forstår det, bestilte du en prisvurdering av bilen din som du trodde var gratis. I etterkant har du mottatt en faktura for tjenesten.
Forbrukerrådet er kjent med denne praksisen og at mange opplever seg lurt til å betale. Det er flere aktører som opererer på samme måte under ulike navn, som Bilvurdering24, Autorate, Carprice, Evaluatorer og Pricemotor.
Om du er forpliktet til å betale, vil avhenge av informasjonen du fikk da du bestilte tjenesten. Nettsidene opererer med noe ulik informasjon på sidene.
Er du bundet av avtalen?
Utgangspunktet både etter norsk rett og europeisk rett er at både skriftlige og muntlige avtaler er bindende.
Det følger likevel av angrerettloven § 16 første ledd at ved avtaler som inngås elektronisk skal den næringsdrivende på en klar og tydelig måte gi forbrukeren informasjon om blant annet prisen for varen eller tjenesten før avtalen inngås. Dette betyr at informasjon om pris er et viktig element ved spørsmål om det er inngått en bindende avtale.
I tillegg følger det av angrerettloven § 16 annet ledd at selgeren må sørge for at forbrukeren forstår at den elektroniske bestillingen utløser en plikt til å betale. Dersom bestillingen gjøres ved å aktivere en knapp, skal knappen være merket på en lett leselig måte, for eksempel med «kjøp nå,» «bekreft kjøp,» «bestilling med forpliktelse til å betale» eller lignende. Det har vært ulik betegnelse på «bestillingsknappen» på de ulike nettstedene for verdivurdering.
Slik klager du på tjenesten
Avhengig av hva det stod på bestillingsknappen, bør du sende en skriftlig klage hvor du bestrider at avtalen er bindende, og at du på grunnlag av dette ikke vil betale fakturaen. Gjerne vis til rettsgrunnlaget som er beskrevet over.
Mange forbrukere forteller oss at de ikke kan finne en e-postadresse til tjenesteyteren. Du kan da enten sende dem et skriftlig brev per post (ta da kopi av brevet) eller du kan sende dem en skriftlig klage via deres kontaktskjema (hvor du tar et bilde/skjermbilde av meldingen).
Forbruker Europa har utformet standard klagebrev som du kan bruke, enten det sto «send», «bestill» eller «bestill med forpliktelse til å betale». Lenke til disse finner du i deres artikkel om verdivurdering på bil her: Prisvurdering av bil : Forbrukereuropa.
Dersom kravet skulle gå til inkasso, er det viktig at du også ovenfor inkassoselskapet bestrider kravet. Det vil stride mot god inkassoskikk å tvangsinndrive et krav som er omstridt. Da må saken eventuelt behandles i forliksrådet. Du kan også gjerne ta kontakt med oss igjen dersom kravet skulle gå til inkasso. Til orientering har vi fremdeles ikke fått informasjon om at noen av kravene har blitt overtatt av et inkassobyrå.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 24.4.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål