Må jeg betale faktura fra Carprices123?
Gutt, 18
Hei, jeg har fått en faktura i posten fra en nettside som heter «carprices123», men jeg har ikke bestilt noe fra de. På nettsiden dems kunne du få en evaluering av bilen din, men det ble aldri nevnt pris, det var bare skriv inn e-post adressen din og bilnummeret, eller noe lignende. Står at innbetalingsfristen for fakturaen er i dag mandag 17.03, og at jeg får gebyr på 15€ ved sen betaling. Helt nederst på fakturaen står det «dersom fakturaen ikke betales, overlates kravet til inkasso - og tvangsfullbyrdelse myndigheter». Er dette svindel?? Og hvis dette er svindel hva skjer hvis jeg ikke betaler? I tillegg er det en qr kode som jeg må skanne for å betale fakturaen, har ikke skannet den enda da.
Svar
Hei!
Slik vi forstår det, bestilte du en prisvurdering av bilen din som du trodde var gratis. I etterkant har du mottatt en faktura for tjenesten.
Forbrukerrådet er kjent med denne praksisen og at mange opplever seg lurt til å betale. Det er flere aktører som opererer på samme måte under ulike navn, som Bilvurdering24, Autorate, Carprice, Evaluatorer og Pricemotor.
Om du er forpliktet til å betale, vil avhenge av informasjonen du fikk da du bestilte tjenesten. Nettsidene opererer med noe ulik informasjon på sidene.
Er du bundet av avtalen?
Utgangspunktet både etter norsk rett og europeisk rett er at både skriftlige og muntlige avtaler er bindende.
Det følger likevel av angrerettloven § 16 første ledd at ved avtaler som inngås elektronisk skal den næringsdrivende på en klar og tydelig måte gi forbrukeren informasjon om blant annet prisen for varen eller tjenesten før avtalen inngås. Dette betyr at informasjon om pris er et viktig element ved spørsmål om det er inngått en bindende avtale.
I tillegg følger det av angrerettloven § 16 annet ledd at selgeren må sørge for at forbrukeren forstår at den elektroniske bestillingen utløser en plikt til å betale. Dersom bestillingen gjøres ved å aktivere en knapp, skal knappen være merket på en lett leselig måte, for eksempel med «kjøp nå,» «bekreft kjøp,» «bestilling med forpliktelse til å betale» eller lignende. Det har vært ulik betegnelse på «bestillingsknappen» på de ulike nettstedene for verdivurdering.
Har du angrerett?
Mange forbrukere forklarer at de forsøker å bruke angreretten, men at de får beskjed om at det ikke er angrerett på tjenesten fordi den allerede er levert.
Det er riktig at angreretten på 14 dager kan falle bort som følge av leveringen av tjenesten påbegynnes før denne fristen utløper. For at dette unntaket skal komme til anvendelse må du ha gitt uttrykkelig forhåndssamtykke til å starte levering før angrefristens utløp og samtidig bekreftet at angrefristen vil gå tapt. Dette følger av angrerettloven § 22, c.
Forbruker Europas vurdering er at bestillingsprosessen og leveringsprosessen på flere av nettstedene ikke oppfyller vilkårene for at dette unntaket kommer til anvendelse. Derfor har du trolig angreretten i behold selv om tjenesten allerede er levert.
Slik klager du på tjenesten
Avhengig av hva det stod på bestillingsknappen, bør du sende en skriftlig klage hvor du bestrider at avtalen er bindende, og at du på grunnlag av dette ikke vil betale fakturaen. I tillegg kan du skrive at du uansett har angreretten i behold. Gjerne vis til rettsgrunnlaget som er beskrevet over.
Mange forbrukere forteller oss at de ikke kan finne en e-postadresse til tjenesteyteren. Du kan da enten sende dem et skriftlig brev per post (ta da kopi av brevet) eller du kan sende dem en skriftlig klage via deres kontaktskjema (hvor du tar et bilde/skjermbilde av meldingen).
Forbruker Europa har utformet standard klagebrev som du kan bruke, enten det sto «send», «bestill» eller «bestill med forpliktelse til å betale». Lenke til disse finner du i deres artikkel om verdivurdering på bil her: Prisvurdering av bil : Forbrukereuropa.
Dersom kravet skulle gå til inkasso, er det viktig at du også ovenfor inkassoselskapet bestrider kravet. Det vil stride mot god inkassoskikk å tvangsinndrive et krav som er omstridt. Da må saken eventuelt behandles i forliksrådet. Du kan også gjerne ta kontakt med oss igjen dersom kravet skulle gå til inkasso. Til orientering har vi fremdeles ikke fått informasjon om at noen av kravene har blitt overtatt av et inkassobyrå.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 20.3.2025
Oppdatert: 20.3.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål