Spørsmål og svar

Bilvurderingsfirma annonserte som gratis, men så kommer pengekrav

Gutt, 19

Jeg fikk en melding fra selskapet CarPrices123, som ber meg betale 220 EUR for en bilvurdering. Så vidt jeg husker, fant jeg dem via en annonse som sa at bilvurderingen var gratis. Nå sier de at jeg må betale summen innen i dag (03.04.2025), fordi de allerede har gjort vurderingen. Men de har ikke bedt om noen bilder av bilen eller annen informasjon, kun bilnummer, mitt navn, e-postpost og mobilnummer. Jeg har ikke signert noen dokumenter eller mottatt noen kvittering for et kjøp. De ventet 2–3 måneder før de sendte meg informasjon på post, og nå sier de at de ikke vil avslutte saken. Jeg har kontaktet politiet via Instagram, og de sa at jeg ikke burde gjøre/betale noe fordi dette er et svindelforsøk. Jeg har også sendt en sak til Forbrukertilsynet, men jeg er fortsatt redd for hvis de kan gjøre noe. På papiret sier de at hvis jeg ikke betaler, vil de kontakte tvangsfullbyrdelse.

Svar

Hei,

Dette ser ut som en sak forbrukerrådet har fått mange henvendelser om. Det er en kjent praksis og mange opplever å bli lurt til å betale. Om Dette er noe du må betale avhenger litt av hvilken informasjon du fikk når du gikk inn på annonsen. Altså som du som du hørte fra Politiet ser dette ut som et svindelforsøk.
ForbrukerEuropa har skrevet litt om hva du bør gjøre om du har fått faktura fra bilvurderingsfirma og litt mer rundt prisvurdering hvor det blant annet står dette om du er bundet av avtalen:

"Når du bestiller varer og tjenester på nett skal selger, før avtalen inngås, på en klar og tydelig måte gi deg informasjon om prisen på avtalen. Dette betyr at hvis du ikke på forhånd ble gitt denne informasjonen så er det ikke sikkert at avtalen er bindende.

I tillegg må selger sørge for at forbrukeren forstår at den elektroniske bestillingen utløser en plikt til å betale. Dersom man gjennomfører kjøpet ved å trykke på en bestillingsknapp, skal knappen være merket på en lett leselig måte, for eksempel med «kjøp nå» eller «bekreft kjøp»."

og dette er det de skriver om kravet går til inkasso:

"Dersom kravet skulle gå til inkasso, er det viktig at du også ovenfor inkassoselskapet bestrider kravet. Det vil stride mot god inkassoskikk å tvangsinndrive et krav som er omstridt. Da må saken eventuelt behandles i Forliksrådet."

Hilsen Slettmeg.no i samarbeid med ung.no

Besvart: 7.4.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål