Spørsmål og svar

Kan bilforhandleren kreve bruddgebyr hvis leveringen er forsinket?

Gutt, 20

Hei, jeg ønsket å bytte med en forhandler mellom bilen min og en annen bil. Jeg signerte kontrakten 14.05. Byttet skulle vært gjort på 2 uker men jeg fikk svar om at bilen har noen problemer og må repareres. Jeg har ikke mottatt en bestemt dato bare for å vente til den er klar. Nå er vi i 06.07 og jeg er i samme situasjon. Jeg har ikke noe svar når det er klart for meg å bytte bilen. Kontrakten krever 15 % dersom jeg som forbruker ønsker å avslutte kontrakten. Hvordan kunne jeg avslutte denne kontrakten uten å måtte betale de 15 % eller gå til retten?

Svar

Hei Gutt 20 år.

Vilkåret i kontrakten som sier at du må betale 15 % dersom du går fra avtalen vil neppe bli relevant siden du går fra avtalen pga. forhold som bilforhandleren er ansvarlig for. De kan ikke levere til avtalt tid og heller ikke si noe om når leveringen skjer.

Vi anbefaler derfor at du sender en skriftlig klage til bilforhandleren og gjør gjeldende at selgeren ikke har levert til avtalt tid og kan heller ikke si noe om når leveringen skjer. Hvis det er snakk om feil og mangler som de skal reparere og de ikke har opplyst om disse mangler i annonsen kan det være ennå en grunn til at du kan heve avtalen.

Vi anbefaler at du bør gi forhandleren en tilleggsfrist på eksempelvis 5 eller 7 dager. Du kan legge til at dersom de ikke kan levere innen for fristen er du ikke lenger interessert i bilen.

Det er som regel den som påstår å ha et krav som må ta saken videre. Skulle du allikevel for behov for å klage saken inn kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Trenger du hjelp eller ønsker du å sende inn en klage? - Forbrukertilsynet

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/ og kan kontakte oss på 23 400 500 hvis du trenger ytterligere råd.

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 7.7.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål