Spørsmål og svar

Kjøpt en brukt bil med mange feil av en forhandler - hva gjør jeg?

Jente, 19

Hei. Jeg kjøpte en bil av en forhandler i februar 2022 og øvelseskjørte med den fram til september når jeg fikk lappen. Bilen gikk helt fint da, bortsett fra at jeg måtte kjøpe nytt batteri og nye bremseklosser i løpet av den tiden. Etter jeg har begynt å kjøre den jevnlig har det oppstått masse problemer med den og jeg har brukt nærmere 50/60000kr på reperasjoner på den (har fikset den hos samme forhandler jeg kjøpte den av også)… Har jeg noen rettigheter her? Kan jeg kreve at han kjøper den tilbake av meg? Utrolig kjipt å gå i så stort minus på en bil jeg kjøpte for kun 1,5 år siden, selv om den var «billig» så er det jo fortsatt ekstremt at jeg ikke har kunnet kjøre den i mere enn 4 mnd uten problemer som er så store at de må fikses med en gang. Hadde det bare vært småtteri er det en ting men har omtrent byttet ut hele motoren på den blandt annet…

Svar

Hei.

Dersom du har kjøpt bilen av en forhandler har du 5 års reklmasjonsfrist på feil og mangler det ikke er var opplyst om i annonsen eller ved kjøptstidspunktet. Motorfeil er vesentlig feil og vil i de fleste tilfeller være noe som forhandleren skal reparere og bekoste selv.

Jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lenger den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper.

Nedenstående regnes ikke som en mangel:

  • Normal slitasje
  • Skade du selv har påført bilen
  • Ytre påvirkninger, som for eksempel startvansker i svært kaldt vær

    Reparasjon

Du må først akseptere at selgeren forsøker å rette opp feilen eller mangelen. Dette skal skje innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg. Selger kan gjøre to forsøk på å rette samme mangel, og enda flere dersom det er særlige grunner som gjør det rimelig. Dette må vurderes konkret i den enkelte sak.

Prisavslag

Hvis ikke mangelen rettes, selger foretar omlevering, eller dette ikke gjøres innen rimelig tid eller er til vesentlig ulempe for deg, kan du kreve prisavslag.

Heve kjøpet

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Husk at selger normalt har to retteforsøk for samme mangel.

Ny, tilsvarende bil

Du kan som et alternativ til retting, kreve en ny, tilsvarende bil (omlevering), men du har ikke krav på dette hvis det vil påføre selger urimelige kostnader. Ved kjøp av brukte biler er omlevering også mindre aktuelt, fordi det er vanskelig å skaffe en tilsvarende bil.

1. Klag til selger

Mener du at bilen har en mangel, og er selger uenig når du sier ifra? Da bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren.

Ta saken til mekling

Hvis selgeren avviser klagen din og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet tilbyr gratis mekling, du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Klag til Forbrukertilsynet - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 12.7.2023

Oppdatert: 12.7.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål