Kan jeg klage på en bil jeg har kjøpt av en privatperson?
Gutt, 19
Hei. Jeg kjøpte en bil i slutten av juni. Det har visst seg nå at bilen har et svært høyt forbruk på olje. Tidlig fikk jeg en kommentar om at det kom grå eksos ut av potten som kan ha en sammenheng med det høye oljeforbruket. Jeg tok kontakt med selger (kjøpt privat) om han var kjent med dette og fortalte meg bilen vanligvis i han sitt eie brukt vesentlig mindre enn hva jeg erfarer at den gjør. Jeg fylte den opp igjen første gang etter den var tom og igjen etter 20 dager er den skål tom. Jeg lurte på hvordan jeg burde gå frem og klage om dette og om jeg har «rett» på å klage. I kontrakten står det «selges som den er» men dette er ikke noe jeg har blitt opplyst om har vært et problem tidligere. Har snakket med verksted og bilen må inn til ulike servicer som vil koste mye pga dette. Hva har jeg rett på og evt kan kjøpet heves evt at jeg tilbakebetales en sum av bilen. Bilen er strøken ellers og jeg lagg god kvalitet ovenfor rimelig bil. Så dette er veldig skuffende.
Svar
Hei.
Dersom du har kjøpt bilen av en privatperson har du 2 års reklamasjonsfrist på feil og mangler det ikke var opplyst om i annonsen eller ved kjøptstidspunktet.
Jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lenger den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper en bil.
Nedenstående regnes ikke som en mangel:
- Normal slitasje
- Skade du selv har påført bilen
- Ytre påvirkninger, som for eksempel startvansker i svært kaldt vær.
 Solgt «Som den er»
Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Dette fritar uansett ikke selger for alt ansvar, men du har i utgangspunktet overtatt mer risiko enn du trengte. Du kan ha et krav mot selger dersom:
- Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.
Uten reklamasjonsrett
Noen ganger ønsker en privatperson å selge bilen uten reklamasjonsrett. I kontrakten står det gjerne at «kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19», eller liknende. En slik fraskrivelse medfører som hovedregel at selgeren ikke er ansvarlig for feil og mangler ved bilen. Du kan likevel ha et krav mot selgeren dersom du beviser at:
- selgeren har holdt tilbake opplysninger om vesentlige forhold ved bilen
- selgeren har gitt bevisst uriktige opplysninger om bilen
Sakkyndig vurdering
Hvis du mener bilen er i dårligere stand enn det du kunne forvente, kan det være lurt å få en sakkyndig vurdering. En slik vurdering gjøres av en fagperson, som kan si noe om hvorvidt det foreligger en feil, hva som er årsak til feilen, og hva en reparasjon vil koste.
Det er viktig at den du bruker som sakkyndig er nøytral, og ikke har andre økonomiske interesser i saken ut over å skrive vurderingen. Du må selv betale for en sakkyndig rapport, men du kan kreve å få utgiften refundert i ettertid hvis du vinner saken.
Reparasjon
Du må først akseptere at selgeren forsøker å rette opp feilen eller mangelen. Dette skal skje innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg. 
Prisavslag
Hvis ikke mangelen rette eller dette ikke gjøres innen rimelig tid eller er til vesentlig ulempe for deg, kan du kreve prisavslag.
Heve kjøpet
Hvis mangelen er vesentlig kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet.
1. Klag til selger
Mener du at bilen har en mangel, og er selger uenig når du sier ifra? Da bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren.
Ta saken til mekling
Hvis selgeren avviser klagen din og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet tilbyr gratis mekling, du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Klag til Forbrukertilsynet - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.9.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål