Spørsmål og svar

Kjøpt bil av en privatperson med mangler - hvilke rettigheter har jeg?

Jente, 19

Hei, jeg kjøpe meg bil for ikke så lenge siden. Eieren sa at det ikke var noe feil med den og at den er som den skal være (jeg bor i Finnmark og bilen er fra Oslo) Jeg får ikke start på den når jeg vrir om nøkkelen, det lyser ikke i dashbordet engang. Jeg skiftet batteri på den men den vil ikke starte. Faren min snakka med forrige eier og eieren sa "du må låse bilen og låse den opp igjen får at den skal starte" det sa han IKKE før vi kjøpte den. Så nå må jeg på verksted med den. Burde ikke forrige eier betale for det med bilen noe som han ikke fortalte før jeg kjøpte den?? Jeg syns ikke det er rimelig at jeg må fikse på en bil som liksom var i "god" stand. Jeg har jo så vidt råd!

Svar

Hei.

Har du kjøpt bil av en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder og du har to års reklamasjonsfrist. Du kan lese mer om dine rettigheter her ved kjøp av bruktbil: Misfornøyd med bilkjøp? – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Du kan gjøre kra mot selger hvis:

  • Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
  • Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
  • Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kliometerstand. har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

Dersom du fortsatt har tilgang til annonsen bør du ta et skjermbilde og lagre den, siden det er bevis i saken. Har du ikke tilgang til annonsen og ble bilen annonsert på Finn.no kan du kontakte Finn.no sin kundeservise og be om å få sendt annonsen. Kontrakten er også dokumentasjon for hva som er avtalt.

Du bør klage skriftlig til selgeren og si at bilens tilstand ikke samsvarer med det som var beskrevet i annonsen. Du kan oppremse alle de feilene du har oppdaget. Dersom du mener at at han skal bekoste reparasjonen eller gi deg et prisavslag som tilsvarer reparasjonskostnadene bør du skrive dette på en tydelig måte i klagen. Husk å be om skriftlig svar innen for eksempelvis 7 dager.

Blir dere ikke enige kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Du finner all nødvendig informasjon her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.6.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål