Feil ved sykkel kjøpt gjennom Finn.no. Hva gjør jeg?
Gutt, 17
Hei, har nylig kjøpt en sykkel på Finn.no Jeg bor i Trondheim, og sykkelen var i Oslo. Faren min bor i Oslo og dro for å se på den. Han fant ingen feil og sykkelen ble solgt "som den er" De skrev at sykkelen ikke hadde noen skader eller feil. Info om sykkelen fra finn annonsen: Aprilia SX 125 2019 modell 4015km Når den ankom Trondheim, fant jeg flere feil. Nøkkelen til sete fungerte ikke, og hele låsemekanismen var ubrukelig, og selgeren sa på telefon "etter kjøpet" at han var klar over d men dette hadde selgeren ikke nevnt noe om til faren min når han var å så på den. Bensinmåler viser feil. Og fant nettopp ut at også sykkelen ikke er 2019 modell, men 2018 og førstegangsregistrert i 2019. Det er lekkasje i begge dempere foran, og forrige selger skylder på transportfirma at de må ha strammet den for hardt (kommer ikke lekkasje av det - noe motorsykkelforhandler har også sagt. Jeg vet at "selger den som der er" ødelegger litt, men pga alt dette, får jeg til å hevet kjøpet gjennom loven?
Svar
Hei Gutt 17 år.
Det er kjøpsloven som gir deg rettigheter når du har kjøpt en sykkel av en annen privatperson, og den ikke er som avtalt.
Når kan du klage på en mangel?
Oppdager du en mangel ved gjenstanden må du så raskt som mulig klage skriftlig til selger. 
Hvilke feil er selger ansvarlig for?
Gjenstanden har en mangel hvis den ikke er som dere har avtalt,eller ikke er som beskrvet i annonsen(kontrakten. 
Du kan også klage hvis du kan bevise at selger har holdt tilbake opplysninger som en kjøper kan forvente å bli fortalt om eller gitt deg villedende opplysninger. Dette kan være uriktige opplysninger om f.eks. merke, alder, modell, o.l.
Selger er ikke ansvarlig for
Selger vil ikke vøre ansvarlig for forhold du visste, eller burde ha visst om, på kjøpstidspunktet hvis du hadde tatt deg god tid til en forundersøkelse
Selges «som den er»
Ved salg av brukte gjenstander tar selger ofte forbehold om at tingen selges «som den er», «som forevist», eller liknende forbehold. Dette betyr at du overtar mer av risikoen for dets tilstand.
Det vil likevel foreligge mangel hvis selger har gitt feil opplysninger av betydning eller holdt tilbake vesentlig informasjon.som han kjente eller burde kjenne til.
Videre vil det kunne foreligge mangel hvis gjenstanden på leveringstidspunktet var i vesentlig dårligere stand enn det var rimelig å regne med ut fra kjøpesummen og andre relevante forhold. Disse forholdene må vurderes konkret i den enkelte sak.
Dette kan du kreve når det foreligger en mangel
Reparasjon
I første omgang kan du kreve at selger sørger for reparasjon av feilen. Selv om du ikke ber om eller ønsker det, kan du ikke nekte selger å utføre reparasjon uten rimelig grunn.
Prisavslag/heve kjøpet
Hvis selger ikke vil eller kan reparere, har man som hovedregel krav på et prisavslag. Man kan kreve å heve kjøpet ved vesentlig kontraktsbrudd. Dette må vurderes konkret i hver enkelt sak.
Erstatning
Har du hatt utgifter som følge av at gjenstanden har hatt en mangel, kan du rett til å få nødvendige utgifter erstattet. 
Klag skriftlig til selger
Hvis du og selgeren ikke kommer til enighet etter at du har sendt en skriftlig klage til selgeren, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet. . Mekling er frivillig og foregår over telefon og e-post.Du kan lese mer om klageprosedyren her: Trenger du hjelp eller ønsker du å sende inn en klage? - Forbrukertilsynet
Ønsker du en rettslig bindende avgjørelse og tvistesummen er under kr 200 000,- kan du sende en forliksklage til forliksrådet. Behandling i forliksrådet koster kr 1378,-
Har du ytterligere spørsmål, kan du ringe Forbrukerrådets veiledningstelefon på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 10.5.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål