Selger har gitt uriktige opplyninger om en genser jeg har kjøpt.
Jente, 17
Hei! For to måneder siden kjøpte jeg en genser på Tise, av en privatperson. Av jeg kjøper kke klær med syntetiske stoffer, og derfor spurte jeg hvilket stoff genseren var laget av. Hun svarte først fleece, og da sa jeg at jeg ikke vil kjøpe genseren av miljøhensyn. Hun sa deretter at «nei, dette er ikke fleece - det er et fleeceliknende stoff, den er i 100% bomull!». Jeg stolte naturligvis på informasjonen som ble gitt og kjøpte genseren. Da jeg mottok den reagerte jeg på hvordan den kjentes ut, men merkelappen der sammensetningen av stoffer står var vanskelig å finne, så jeg regnet med at det var riktig at den var i 100% bomull. Men i dag så jeg at genseren er i 65% polyester og bare 35% bomull! Jeg tok kontakt med selgeren og prøvde å finne en løsning, men hun nekter alt. Jeg prøvde å vise til reklamasjonsretten etter brukerkjøpsloven, men hun brydde seg ikke. Hva kan jeg gjøre? Hvem kan jeg kontakte for å få hjelp? Har jeg rettigheter?
Svar
Hei jente 17 år.
Det er Kjøpsloven som regulerer kjøp og salg mellom to privat pesroner. I lovens § 17 står det:
1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen
2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen...passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått....
Hvis tingene ikke er som det er avtalt har tingen en mangel og da bø du reklamere på varen.
Siden du allerede har gitt uttrykk for at du ikke vil ha en genser som var syntetisk og det nå viser seg at den er syntetisk bør du klage til selgeren skriftlig. Har du i tillegg skriftlig bevis for at selgeren garanterte at genseren var laget av bomull har du i utgangspunktet god grunnlag for å klage.
Du bør sende en skriftlig klage til selgeren med krav om at du vil heve kjøpet. Det betyr at du leverer tilbake genseren og selgeren skal betale tilbake det du betalte. Du kan gi selgeren en frist på 7 dager til ordne opp i saken.
Hvis dere ikke blir enige kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Hvis man skal være over 18 år for å klage til Forbrukertilsynet. kan du be dine foreldre eller en annen person over 18 år representere deg i saken. Du kan lese mer om klageprosedyren her: https://www.forbrukertilsynet.no/har-du-en-klage
Har du ytterligere spørsmål, kan du ringe Forbrukerrådets veiledningstelefon på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager.
Vi håper dette vil være til hjelp og ønsker deg en fin dag videre.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen juristen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 30.8.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål