Spørsmål og svar

Kan jeg angre etter at jeg har innmeldt meg på et studie?

Gutt, 20

Hei Håper en jurist kan se på dette. Jeg meldte meg på er betalstudie. Det står at: «Alle våre kurs og studier med avgift er økonomisk bindende etter angrefristens utløp.« Jeg fikk bekreftelse på at jeg hadde søkt der det sto at jeg ville høre fra de når opptaket var klart Siden har jeg ikke hørt noe, og tenkte at det ikke ble noe av. Inntil i går. Da fikk jeg Mail om at studiet startet. Jeg svarte at jeg dessverre ikke hadde anledning nå. Da viser de til at angrefristen er ute og at jeg likevel må betale. Problemet er at jeg aldri fikk Mail om at jeg var kommet inn, og at angrefristen var 14 dager fra mottatt Mail. De viser at de har sendt, men jeg har virkelig ikke mottatt den. Hva gjør jeg? Kan de virkelig kreve meg for penger? Jeg kan om mulig bevise at jeg ikke har mottatt noe og har tilbudt de å gå gjennom mailen min, men de sier at jeg er bundet av kontrakt og må betale… Det er betalstudie på USN Handelshøyskolen i Drammen…

Svar

Hei Gutt 20 år,

Dersom det dreier seg om aktiviteter knyttet til jobb eller utdanning, som f.eks. opplærings- eller videreutdanningskurs vil man ha 14 dagers angrerett fra inngåelse av avtalen, gitt at avtalen ble inngått over internett, telefon eller på annen måte utenfor tjenesteyterens forretningslokaler.

Vi anbefaler at du tar kontakt med studiestedets skriftlig (e-post) og ber om dokumentasjon på at de har sendt deg en e-post med informasjon om tilbud om studieplass. Dersom de ikke kan dokumentere dette har de i utgangspunktet en dårlig sak.

Vi anbefaler også at du ringer til Forbrukerrådets veiledningstjeneste på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager. Her kan du forklare ytterligere og få besvart ytterligere spørsmål.

Dersom dere ikke blir enige, kan du klage til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: https://www.forbrukertilsynet.no/har-du-en-klage

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 3.9.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål