Selger på Tise ga motstridende info om genser, fikk en kopi.
Jente, 17
Er i en litt vrien situasjon og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kjøpte en genser på tise for rundt 400kr.Hun hadde skrevet at genseren var et spesielt merke i tittelen. I bioen skrev hun at original pris var 1200(som er prisen på genseren som ny. Hun skrev at den va utsolgt overalt og veldig populær. Noe jeg ikke så før etter jeg fikk pakken var at det stod etterlignet den genseren. Jeg fikk pakken i dag og fikk en helt annen genser enn den jeg betalte for. Forventet å få den genseren fra det merke, men fikk en til 199 fra sparkjøp i stedet. Det var ikke det jeg betalte for. Jeg kontaktet henne og forklarte situasjonen. men hun sa at det ikke var hennes problem og sa at hun hadde fått den i gave og ble fortalt at den kostet så mye og nevnte flere ganger at det var min skyld at jeg ikke leste nøye nok. Har sagt at jeg gjerne ville returnere og jeg kan betale frakt, men hun nekter. Vi betalte gjennom vipps. Hva skal jeg gjøre? vil jo gjerne ha pengene tilbake
Svar
Hei Jente 17 år.
Det er frustrende å få noe annet enn forventet. Har selger gitt motstridende opplysninger om genseren kan du vurdere å:
Ta vare på all kommunikasjon
Sørg for å lagre all kommunikasjon du har hatt med selgeren, inkludert meldinger på Tise og på Vipps. Dette vil være viktig dokumentasjon i tilfelle du trenger å ta saken videre. Du bær også lagre annonsen for å ha bevis. Er annonsen fjernet kan du kontakte Tise for å forhøre om de kan sende annonsen til deg.
Rapporter til Tise
Du kan vurdere å kontakte Tise direkte og rapportere situasjonen. De har ofte kundeservice som kan bistå i slike tilfeller. Send dem en melding og forklar situasjonen, inkludert all relevant informasjon du har om kjøpet, kommunikasjonen med selgeren, og bildene av den faktiske genseren du mottok. Tise kan hjelpe med å løse konflikten eller i det minste gi deg råd om hva du kan gjøre videre.
Klag skriftlig
Du kan sende en siste melding til selgeren og tydelig gjøre det klart at du vil ha pengene tilbake. Gi en frist, for eksempel 48 timer, for å få en akseptabel løsning. Forklar at hvis du ikke hører noe eller ikke når en avtale i løpet av denne tiden, vil du ta saken videre med Tise og Forbrukertilsynet.
Ta saken videre
Hvis ingen av de ovennevnte trinnene gir resultater, kan du klage saken inn til Forbrukettilsynet for gratis mekling. Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte ta saken videre på dine vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 3.4.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
