Spørsmål og svar

Selger skrev feil str. i annonsen på Tise og vil ikke ta varen retur.

Jente, 17

Hei, jeg kjøpte nå nylig noen bukser fra tise. I annonsen stod det av buksene var i str 27/32. Når buksene ankommer viser det seg at de er i str 27/30 og ikke 27/32. Dette står også i selve buksene. Jeg sier deretter ifra til hun jeg kjøpte buksene av og hun svarer at hun trodde de var i str 27/32 og at det var et uhell og at hun tar ingen retur. Jeg svarte til dette at det ikke var min feil og at jeg fortsatt vil ha pengene mine tilbake. Det står på profilen hennes også at hun tar ingen retur men jeg mener saken er annerledes når jeg ikke har fått det jeg har betalt for. Jeg har rapportert, men vil gjerne gjøre noe mer så jeg sikrer enten pengene tilbake eller at hun får en eller annen konsekvens. Hva kan jeg gjøre?

Svar

Hei.

Først og fremst bør du kontakte Tise for å rapportere at det er en useriøs selger på deres plattform. Dette vil bidra til å loggføre saken i deres systemer.

Dersom selgeren har solgt deg en bukse i en annen størrelse enn det som ble beskrevet i annonsen, er hun juridisk forpliktet til å akseptere returen av buksen og refundere kjøpesummen også selv om hun har skrevet "ingen returrett". Når varen ikke er i samsvar med det som er avtalt er det en mangel og i dette tilfelle kan du heve kjøpet.

Det anbefales at du lagrer annonsen som dokumentasjon i saken. Send henne deretter en skriftlig klage, og legg ved bilde av størrelseslappen. I klagen bør du oppgi at dersom hun ikke refunderer kjøpesummen og eventuelle fraktkostnader innen syv dager, vil du ta saken videre. Du kan også nevne at du vil melde fra til Tise. Dersom du ikke får positiv tilbakemelding innen fristen du har satt, kan du ta saken gratis til mekling via Forbrukertilsynet. Du kan finne mer informasjon om klageprosessen her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Siden du ikke er myndig kan en av dine foresatte ta saken videre på dine vegne.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 6.11.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål