Spørsmål og svar

Ble svindlet av en selger på Tise appen - hva gjør jeg?

Jente, 16

Hei, jeg kjøpte nylig en vare fra tise. Da jeg hentet den i postkassen og åpnet den så jeg at det var en stygg genser istedenfor en bukse jeg hadde kjøpt til 800kr. Jeg har blitt svindlet, hva gjør jeg nå?

Svar

Hei Jente 16 år.

Det er beklagelig å høre at du har blitt svindlet. Her er noen steg du kan følge:

Kontakt selgeren
Send en melding til selgeren på Tise og forklar situasjonen. Be om en forklaring og krev enten varen du faktisk kjøpte, eller en full refusjon av kjøpesummen.

Rapporter til Tise
Hvis selgeren ikke samarbeider, bør du rapportere vedkommende til Tise. De kan vurdere å utestenge selgeren eller bistå i saken.

Dokumenter alt
Ta bilder av genseren du mottok, emballasjen, og eventuelle meldinger mellom deg og selgeren. Dette vil være nyttig hvis du må ta saken videre.

Betalte du med Vipps eller bankoverføring?
Kontakt banken din eller Vipps for å se om de kan hjelpe deg med å reversere betalingen eller følge opp saken.

Klageadgang
Hvis saken ikke løser seg og du kjenner navnet til selgeren, kan en av dine foresatte klage saken inn til Forbrukertilsynet på dine vegne. Du kan lese mer om prosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 22.11.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål