Spørsmål og svar

Blev lurt inn i et abonnement.

Jente, 13

hei jeg fikk reklame på instagram der det sto at man kunne få noen gratis produkter og jeg trodde det var en giveaway så jeg meldte meg på de trenge navn mail og adresse ig nå har jeg fått mail om at jeg får faktura pp 500kr hver måndet bunnet i 2 år og 79kr for frakt. For det førtse jeg er jo under 18 for det andre hva skjer viss jeg bare ignorerer de fakturaene siden de har ikke betalingsinformasjonen min. for det 3 kan jeg få en faktura i inkasso selv om heg er under 18? plis hjelp jeg er livredd og jeg vil ikke snakka med pappa om det han kommer til å klikke plis hjelp meg jeg er livredd

Svar

Hei.

Det er leit å høre at du har havnet i et abonnement du ikke ønsket.

Jeg anbefaler at du sender en skriftlig klage til selskapet som har sendt deg fakturaen. Du kan forklare at du ble gitt inntrykk av at det var en gratis gave du skulle motta. Du kan legge til at siden du ikke er myndig, er avtalen ugyldig. Be dem om å sende deg en bekreftelse innen syv dager om at de har slettet fakturaene.

Det anbefales å sende klagen per e-post. Du finner vanligvis e-postadressen på selskapets nettsider.

Dersom du ikke mottar et positivt svar på klagen innen syv-dagers fristen, kan du kontakte Forbrukerrådets veiledningstelefon eller sende oss en skriftlig henvendelse. Kontaktinformasjonen finner du her: Det er leit å høre at du har havnet i et abonnement du ikke ønsket.

Jeg anbefaler at du sender en skriftlig klage til selskapet som har sendt deg fakturaen. Du kan forklare at du ble gitt inntrykk av at det var en gratis gave, og du kan legge til at siden du ikke er myndig, er avtalen ugyldig. Be dem om å sende deg en bekreftelse innen syv dager om at de har slettet fakturaene.

Det anbefales å sende klagen per e-post. Du finner vanligvis e-postadressen på selskapets nettsider.

Dersom du ikke mottar et positivt svar på klagen innen syv-dagers fristen, kan du kontakte Forbrukerrådets veiledningstelefon eller sende oss en skriftlig henvendelse. Kontaktinformasjonen finner du her: Kontakt oss – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 4.12.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål