Spørsmål og svar

Lurt inn i et abonnement som mindreårig

Gutt, 14

For noen måneder siden så fikk jeg en reklame der det reklamerte en gratis prøve, som jeg trodde var 100% gratis ink frakt. Men frakten var 79kr, dette trodde jeg var en feil helt til kundeservice sa det ikke var det. Da jeg spurte hvordan jeg kunne betale så sa de vipps, som går til en bedriftvipps. Siden jeg er 14 og ikke blir 15 før minst 6 måneder så kan jeg ikke vippse, da jeg sier dette så nevner de at alle kunder krysser av at de er over 18. som jeg ikke leste over men bare kryste. Det er min feil da, men jeg tørte ikke å spørre en forelder å betale denne for meg. Noen uker senere får jeg en pakke fra samme selskap som koster 2000kr. Det sto at alle kunder signerer opp på medlemskap når de kjøper, selv om jeg bare ville prøve. Jeg kan jo ikke betale noe av dette, og det kommer inkasso. Jeg tørr ikke å spørre faren min mens jeg ikke vet om moren min kan betale. Jeg fikk mail om at hvis jeg ikke betaler så kommer inkasso. Jeg er redd denne kommer til å vokse mye, hva kan jeg gjøre

Svar

Hei Gutt 14 år.

Hvis det står i markedsføringstiltaket at det er en gratis prøvepakke, og at du skal betale 79 kr for frakt, er det det du må pointere i et klagebrev til selskapet

Hvis du allerede har bestilt, har du inngått en ugyldig avtale, da du er mindreårig. Ifølge vergemålsloven § 9 kan mindreårige i utgangspunktet ikke binde seg ved rettslige handlinger, inkludert inngåelse av bindende avtaler. Dette innebærer at avtaler inngått av mindreårige normalt sett vil være ugyldige. En mindreårig kan heller ikke stifte gjeld. Det betyr at man ikke kan binde seg til en fremtidig betalingsforpliktelse eller løpende ytelse, som f.eks. et abonnement er.

Hvis du allerede har samtykket til den gratis prøvepakken, anbefaler vi at du sender en e-post til selskapet og kansellerer ordren. Du finner kontaktinformasjonen på nettsiden.

Vi i Forbrukerrådet mottar for tiden mange henvendelser på lignende henvendelser. Du finner mer informasjon om White Bright på Forbrukerrådets kontaktside under fanen «Mange lurer på»: Kontakt oss – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 30.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål