Spørsmål og svar

Har kjøpt noe av en privatperson men varen er ikke kommet - hva gjør jeg?

Gutt, 18

Hei! Jeg har nylig kjøpt en vare fra finn. Vi ble enige om at jeg vippser halvparten av beløpet først og resten når pakken er ankommet. Dette kjøpet ble gjort for omtrent 1 uke siden. Selgeren sier at pakken er sendt, men jeg ikke fått noe beskjed om at pakken er på vei til meg. Selgeren har også ignorert meg i snart 1 uke. Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg har telefonnummer, facebook og fullt navn tim selger. Brukeren er også verifisert med BankID

Svar

Hei.

Dersom varen ikke er kommet frem bør du sende en skriftlig meddelse til selgeren og kreve å se dokumentasjon for forsendelsen. Du bør gi selgeren en frist for å legge frem dokumentasjon. Du kan legge til at dersom du verken får varen eller får fremvist dokumentasjon på at forsendelsen er sendt, vil du heve kjøpet. Å heve kjøpet betyr at du får kjøpesummen refundert.

Dersom pakken er mistet av fraktselskapet er det fraktbetaler som er avtalepart med fraktselskapet og skal reklamere til dem og eventuell kreve erstatning for tapet.

Får du verken varen eller pengene refundert etter at du har sendt minst en skriftlig klage til selgeren og fristen du har satt er gått ut, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet for mekling. Meklingen er gratisog du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 25.7.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål