Svindlet på Finn.no - hva kan jeg gjøre?
Jente, 15
Jeg ble utsatt for svindel for cirka 3-4 uker siden på Finn.no. Jeg skulle kjøpe noe, og selgeren ba meg om å vippse. Jeg var skeptisk, men etter å ha snakket med vedkommende ble vi enige om at jeg skulle sende halve beløpet først, og resten senere. Dessverre sendte han aldri produktet. Etter å ha vært skeptisk og diskutert saken med noen av vennene mine før kjøpet, rådet de meg til å være forsiktig da det kunne være en svindel. Til tross for advarslene bestemte jeg meg for å stole på selgeren og sendte ham pengene. Jeg lurer nå på om det er for sent å anmelde denne saken. Kan jeg anmelde selgeren, selv om noen av vennene mine advarte meg mot å kjøpe fra ham? Jeg angrer på avgjørelsen min, spesielt siden beløpet er på 925 kr. Er det mulig å få tilbake pengene, og kan selgeren bli straffet eller bøtelagt?
Svar
Hei.
Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet!
Jeg anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Finn.no sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til motparten og gjør gjeldende at dersm du ikke har fått pengene refundert innen syv dager vil du ta saken videre.
Bedrageri (svindel) er straffbart etter straffeloven § 371 og § 372. Strafferammen er bøter eller fengsel inntil 3 år, og fengsel i inntil 6 år hvis det er snakk om grovt bedrageri. Derfor vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Politiet for å anmelde saken.
Vurderer Politiet at de ikke kan ta saken videre har du mulighet for å klage til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre noen som er myndige eller dine foreldre om de kan fremme saken på dine vegne. Det er gratis å få saken meklet hos Forbrukertilsynet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren. Du kan finne selgerens navn og telefonnummer via vipps betalingen.
For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 23.11.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
