Spørsmål og svar

Er blitt svindlet på Tise appen - Hva gjør jeg?

Jente, 17

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en Mac book air 2022 på tise appen. Fikk den endelig nå etter tiseren har drevet å skulle sende den til meg i en måned snart. Tok veldig lang tid. Men hun som solgte den virket jo som en troverdig selger… men nå i dag fikk jeg mac booken, og tastaturet er helt feil. Når jeg sammenligner den med samme modeller på nettet ser tastaturet helt annerledes ut. Og når jeg trykker på tastene kommer det helt annerledes tegn på skjermen. Jeg får heller ikke koblet meg til noe nett, så få heller ikke kommet meg noe videre inn på PC-en. Jeg er så skuffet, jeg har prøvet å klage til tiseren men hun svarer i aggresjon (hvis det i det hele tatt er en hun). Jeg er redd jeg har blitt utsatt for svindel over 10 000 kr. I tilleg så var det så rart da jeg skulle vippse, for jeg skulle visst vippse til kjærsten hennes. Det var bare mye surr…. Men navnene hørtes ekte ut. Kan jeg kontakte politiet? Hva skal jeg si? Og hvem skal jeg ringe?

Svar

Hei.

Det var leit å høre om din opplevelse på Tise appen.

Vi anbefaler at du sender selger en siste klage hvor du gjør henne oppmerksom på at dersom hun ikke refunderer beløpet innen 3 dager vil du ta saken videre.

Dersom du ikke mottar pengene eller ikke får svar anbefaler vi at du tar saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.

Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet. Du kan lese her hvordan du går frem her: Anmelde – Politiet.no

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 2.10.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål