svindlet på finn.no. Hvordan kan jeg klage?
Gutt, 16
Hei, for litt siden begynte jeg å avtale med en bruker fra Finn med nesten 20 vurderinger. Jeg skulle kjøpe et produkt fra han, og han virket som en grei fyr. Vi ble enige om pris, og at han skulle sende den. Jeg sendte han da pengene, og hørte aldri fra han igjen. Han bruker sitt ekte navn på Finn som er likt som det som står på vipps. Det er gått ca 3 uker siden da, har ringt han, sendt meldinger på Finn og sms, men har uke fått noen respons. For fem dager siden (søndag) gav jeg han advarsel på Finn og sms om at han har frem til fredag å refundere pengene eller sende produktet. Det er snakk om ca 2500 kr. I varselsmeldingen skrev jeg at om han ikke samarbeider vil jeg gå videre til politiet/forbrukerrådet. Mitt spørsmål er da hvordan jeg skal gjøre dette på best måte? Det haster ikke, men vil jo gjerne få pengene tilbake.
Svar
Hei Gutt 16 år.
Søk
Søk
Jeg har blitt svindlet på Finn.no
Gutt, 14 år
SPØRSMÅL
Hei, jeg kjøpte et par sko på finn.no, jeg vippset 2000kr og vi hadde en avtale. Så sluttet han å svare og blokkérte meg på telefon og Instagram. Burde jeg melde dette til politiet?
SVAR
Besvart: 11.05.2021, 15.52
Hei gutt 14 år,
Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Finn.no sin plattform!
Jeg anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Finn.no sin kundeservice for å få tilsendt annonsen.
Bedrageri (svindel) er straffbart etter straffeloven § 371 og § 372. Strafferammen er bøter eller fengsel inntil 3 år, og fengsel i inntil 6 år hvis det er snakk om grovt bedrageri. Derfor vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Politiet for å anmelde saken.
Vurderer Politiet at de ikke kan ta saken videre har du mulighet for å klage til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre noen som er myndige eller dine foreldre om de kan fremme saken på dine vegne.
Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.
For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 12.11.2021
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål