Spørsmål og svar

Kjøpte en brukt vare som ikke er levert av PostNord - Hva gjør jeg?

Gutt, 16

Jeg kjøpte en vare av noen på finn.no for 2213 kr, og selgeren sendte den via PostNord. Etter én uke så jeg på sporingen av pakken at den fortsatt var på samme sted som den var en uke tidligere. Jeg tenkte egentlig ikke så mye over det, men nå har det gått over 2,5 måneder, og jeg har sendt flere klager til PostNord. PostNord henviste meg til Helthjem, og Helthjem henviste meg tilbake til PostNord. Det har nå gått en måned siden jeg sendte min første klage. Hva skal jeg gjøre for å få tilbake pengene mine og eventuelt få litt ekstra som kompensasjon for dette uprofesjonelle tullet?

Svar

Hei.

Du bør først og fremst be om bevis av selger på at pakken er sendt i form av en kvittering. Dersom du ikke mottar bevis på at pakken er sendt kan du klage selgeren inn til Forbrukertilsynet. Du har krav på å få kjøpesummen refundert av selgeren og eventuell betaling for frakt dersom det er selgeren som har lagt ut for frakten.

Det er fraktbetaler som er kunden og som skal klage til selskapet som ble brukt til å levere pakken.

Selgeren er fraktbetaler
Dersom selgeren har betalt for frakten er det selgeren som er avtalepart med fraktselskapet og derfor er det selgeren som skal sende en skriftlig klage til det selskapet som er fraktleverandøren, altså det selskap som man har betalt for å levere pakken.

Du er fraktbetaler
Hvis det er det er deg som som var fraktbetaler må du gjøre det samme som beskrevet ovenfor. sende fraktleverandøren en skriftlig klage og dersom du ikke får noe positiv svar vil du kunne klage saken inn til Forbrukertilsynet.

Du har kun krav på økonomisk kompensasjon for det økonomiske tapet du har hatt, du får neppe noe ekstra for den manglende leveranse.

Hvem skal jeg klage til
Er det PostNord som er blitt brukt som fraktleverandør kan du lese her hvordan du skal gå frem for å klage: Reklamasjon og synspunkter ved savnede, skadede eller forsinkede forsendelser | PostNord

Dersom du er fraktbetaler og har sendt en skriftlig klage til fraktleverandøren uten at det er skjedd noe kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Finn ut om du har grunn til å klage - Forbrukertilsynet

Siden du er under 18 år kan dine foresatte klage på dine vegne.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 30.5.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål