Spørsmål og svar

PostNord har ikke levert Zalando pakken min - hva gjør jeg?

Jente, 16

Hei, har bestilt en pakke fra Zalando, og fikk den levert helt hjem med PostNord. Da jeg fikk mail om at pakken hadde kommet så gikk jeg ut, men det var ingenting. Det var heller ingenting dagene etterpå, så da sendte jeg en mail. Det tok over tre uker å få en konklusjon, men den var i hvert fall at jeg ikke kunne få refusjon da leverandøren bekreftet leveringen. Vanligvis når jeg bestiller fra Zalando og velger å få levert helt hjem, så får jeg ofte beskjed om å skrive under på noe ark for å bekrefte at pakken er levert, men denne gangen fikk jeg ikke noe varsel om det. Kun at den ble levert ved døra mi. Det var en ganske stor pakke og jeg har egentlig ikke råd til å betale hele summen uten å få varene da det var en hel bestilling med julegaver. Hva gjør jeg nå? Og hva rettigheter har jeg?

Svar

Hei.

Det er i utgangspunktet den som har betalt for frakten som skal reklamere til budtjenesten. Jeg anbefaler at du sender en klage til Zalando og ber dem undersøke hva som har skjedd med pakken. Du kan levere klagen via denne lenken: Zalando Klageskjema

Hvis du ikke får hjelp fra Zalando, kan du prøve å klage skriftlig til PostNord. Be om bevis for at pakken er levert og forklar at du tidligere alltid har kvittert for mottak av pakker. Du kan sende klagen her: PostNord Reklamasjon

Dersom du ikke får hjelp fra noen av selskapene, kan du klage dem inn til Forbrukertilsynet for gratis mekling.

Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte om å klage på dine vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet Klageprosedyre: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 6.12.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål