Spørsmål og svar

Manglende refusjon for returnert vare til Zalando

Gutt, 20

Hei, Har returnert 4 varene som jeg kjøpte fra Zalando, men Zalando sier at de fikk motta 3 av de 4 varene, tok kontakt med dem så sier dem at de ikke kan tilby tilbake betaling for den varen som er jakke som koster 4000kr, jeg gjort retur process som det burde være fikk til og kvitteringen at jeg leverte den for retur men hver gang jeg tar kontakt med dem får jeg det samme melding som jeg fikk tidligere Copy Paste, prøvde å ringe men kundeservice sier at saken blir behandlet av annen avdeling som de vil ikke nevne, jeg er så lei nå det er nesten 1måned av det har, de høres ut som de vil ikke hjelpe og vil bare penger, hadde den bestilling på faktura og forfallsdato har gått nå er det bare gebyrer som smale seg

Svar

Hei Gutt 20 år.

Siden du har fulgt returprosessen og har kvittering som bevis for innleveringen, har du et sterkt grunnlag for å kreve refusjon. Vi anbefaler at du ber Zalando eller transportøren undersøke pakkens vekt ved innlevering. Dersom pakken ble veid under transporten, kan dette dokumentere at alle fire varene var inkludert. Du kan kontakte transportøren direkte for å be om denne informasjonen.

Videre bør du sende en skriftlig klage til Zalando der du:

  • Viser til kvitteringen som bevis for innleveringen.
  • Ber om at de undersøker vekten på returforsendelsen.
  • Dokumenter påstanden om tre plagg
  • Presiserer at du har krav på refusjon for varen du returnerte.
  • Informerer om at du vil ta saken videre dersom de ikke finner en løsning.

Dersom Zalando fortsatt ikke gir en tilfredsstillende tilbakemelding, kan du vurdere å ta saken videre til Forbrukertilsynet for mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 11.3.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål