Kjøpt en bukse på Tise som aldri dukker opp, kan jeg få pengene tilbake?
Jente, 18
Hei, kjøpte en bukse på tise for 4 måneder siden. Betalte desverre ikke via tise, men med vipps. De bestillte henting av helthjem, men når jeg går inn på helthjem står det at postbudet ikke fant pakken når de skulle hente den. Tok etter det kontakt med de jeg kjøpte fra og de sa de skulle ta kontakt med helthjem om den ikke kom ila. noen dager. Noen uker etter det spurte jeg om de hadde kontaktet de enda og da sa de helthjem skal sende pakken i retur og deretter levere den til meg. En måned etter det igjen spurte jeg igjen om den var på veg og da sa de «Nei, men de bruker ofte lang tid» og at de skal skrive til meg når de hører noe mer. Dette var 1 måned siden Det er oktober nå og jeg bestillte den i begynnelsen av juli. Har jeg rett til å få tilbake pengene om den ikke kommer selv om jeg betalte via vipps, eller er det noe annet jeg kan gjøre?
Svar
Hei!
Så kjipt at buksa du kjøpte på Tise ikke har kommet fram 😕
Hvis dere avtalte at selger skulle sende den med Helthjem, og det ikke har skjedd, er det et brudd på avtalen. Har du fått et sporingsnummer, kan du sjekke med Helthjem om pakken har blitt borte, og om de kan erstatte den.
Hvis det viser seg at selger aldri sendte pakken, kan du kreve pengene tilbake fra personen du vipset til. Fordi du betalte med Vipps og ikke gjennom Tise, kan ikke Tise hjelpe deg med refusjon, men du kan likevel kontakte dem, de kan kanskje hjelpe deg med å få tak i selger.
Hvis du ikke får svar eller ikke kommer noen vei, kan du lese mer om hvordan du kan få hjelp gjennom mekling hos Forbrukertilsynet her.
Du finner også tips om hva du bør passe på når du handler brukt her: Rettigheter ved bruktkjøp – Forbrukerrådet
Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no
Besvart: 10.10.2025
Oppdatert: 11.10.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
