Spørsmål og svar

Har solgt en jakke, men kjøperen betaler ikke. Hva kan jeg gjøre?

Gutt, 17

Jeg har for noen måneder siden solgt en jakke på finn.no, vi ble enige om at han skulle betale en bestemt dag senere i uken. Jeg har ikke hatt noen tidligere problemer med å sende en pakke før betaling, og siden han var ivrig på at jeg skulle sende pakken før betalingsfristen gjorde jeg det. Han hadde ikke betalt innen betalingsfristen og det viser seg at han er inne på psykiatrisk avdeling og har derfor ikke tilgang til konto. Han har også sagt at vergen ikke kan/vil betale på hans vegne. Jeg har også prøvd å sende faktura slik at vergen får kjøpet dokumentert med all betalingsinformasjonen, men til ingen nytte. Jeg tror ikke han prøver å svindle meg siden han ikke har blokkert eller ignorert meg og i tillegg så tilbydde han å betale ekstra om jeg kom og hentet pengene, men siden det er 8 timer kjøretur har jeg ikke gjort dette. Hva er det jeg kan gjøre?

Svar

Hei!

Veldig frustrerende at vergen ikke er mer behjelpelig her, selv når du har dokumentert kjøpet ovenfor vedkommende. I slike situasjoner er det mulig å få hjelp til å mekle i saken, f.eks i Forbrukertilsynet.

Men først kan det være greit å sende en skriftlig melding til vergen, f.eks på SMS eller på mail. Her kan du gi dem en siste frist for når du ønsker at betalingen skal være overført, f.eks innen 7 dager. Dersom de fortsatt ikke betaler, kan du heve kjøpet: Dette innebærer at de må sende jakken tilbake, i tillegg til at de kan bli ansvarlige for å erstatte økonomisk tap pga at de brøt avtalen.

Et eksempel på økonomisk tap er: Hvis du ikke får solgt jakken til samme pris til noen nye kjøpere, kan den første kjøperen (som brøt avtalen) bli ansvarlig for å dekke mellomlegget.

Dersom saken ikke løser seg etter du har sendt dem en beskjed om dette, kan du sende inn saken til Forbrukertilsynet. De kan hjelpe deg å mekle i saken. Dette er kostnadsfritt, men det kan ta litt tid pga sakspågang:

Forbrukertilsynet

Lykke til, så håper jeg saken din løser seg raskt!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet



Besvart: 30.7.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål