Spørsmål og svar

Posten har mistet pakken min - hva gjør jeg?

Jente, 17

Hei jeg solgte en pakke på finn.no, og helthjem sendte melding om at de ikke fant pakken, men den er borte fra postkassen. Den er vell stjelt. Men må jeg da betale for dette? er det noen ting jeg kan prøve på for å slippe å betale? jeg vil ha pengene mine. Det er bare snakk om 350 men jeg blir veldig frustrert. Betalingen var vis finn så jeg skulle få pengene måt pakken var leveret

Svar

Hei Jente 17 år.


I utgangspunktet må Posten erstatte dette tapet. Posten har ansvaret for pakken fram til den er utlevert til mottakeren. Hvis pakken forsvinner underveis pga feil som de har gjort, så sier Postloven §28 at de må betale erstatning. Det er den som har bestilt og betalt for frakten som har ansvar for å følge saken opp.

Jeg anbefaler deg å kontakte Postens kundeservice, f.eks på telefon eller på mail. Hvis dette ikke løser saken, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette kan ta tid pga sakspågang: Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 10.6.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål