Kjøper på finn hentet ikke pakken - hva har jeg rett til?
Annet, 20
Hei, jeg så at dere skrev dette «Dersom du har bestilt pakken fra en privatperson, så har du ikke angrerett. Da er du egentlig forpliktet til å hente pakken, men mindre dere har blitt enige om at du kan returnere den.» Jeg solgte noe på finn.no og kjøperen hentet pakken ikke. Nå ble pakken sendt i retur til meg (jeg må hente den). Jeg sendte meldinger til Kjøperen men personen svarer ikke. Jeg fikk betalingen før jeg sendte pakken. Mitt spørsmål er: Hva bør jeg gjøre? Må jeg hente pakken? Må jeg fortsatt prøve å snakke med kjøperen? Jeg synes at jeg gjorde alt jeg måte i forhold til denne handelen. Jeg tenker om å ikke hente pakken og beholde betalingen jeg fikk for pakken. Er dette retten min? Kan jeg gjøre det? Kan dere send meg lenken til loven som støtter dette?
Svar
Hei,
avtalen mellom dere er at den andre personen skal kjøpe varen, og du skal sende den. Angrerettloven gjelder ikke for kjøp mellom to private parter. Det betyr at kjøper ikke kan angre på et privatkjøp inngått via nett, app eller lignende – med mindre partene har avtalt det.
Slik du forklarer det har du gjort din del av avtalen, ved å sende varen. Nå har kjøper ikke hentet varen, og den er sendt i retur. Du har forsøkt å kontakte kjøper, men vedkommende svarer ikke. Slik jeg forstår det, kan du dermed beholde pengene for varen. Du kan også hente pakken igjen, hvis ikke vil det bli donert bort av posten.
Du kan kontakte Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet for mer informasjon.
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 28.3.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål