Spørsmål og svar

Selger svarer ikke på angremeldingen min.

Jente, 15

I oktober bestilte jeg et slags treningsapparat som skulle være i julegave. Den kom nå, altså altfor sent til å gi den i julegave. Jeg har sendt Mail til firmaet om at jeg vil returnere den fordi jeg har ikke plass til den hjemme, i tillegg til det så er den så stor og tung at jeg ikke karer å hente den fra henteplassen. Jeg har sendt to mailer, den ene for over en uke siden og den ett par dager siden, men de har enda ikke svart. Pakken blir snart sendt tilbake til firmaet fordi jeg ikke har henta den, så det jeg lurer på er om jeg da får pengene tilbake (det kosta 3000 så det hadde vært fint). Hvis jeg ikke kan få pengene tilbake på den måten, hva skal jeg gjøre da? Fordi som jeg sa jeg har null mulighet ril å få henta den pakken.

Svar

Hei.

Når du handler i vanlig butikk, er du prisgitt butikkens bytteregler. Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg.

Det er lurt at du har skrevet e-post til selgeren om at du vil angre. Du har to uker på deg til å melde fra til selgeren om at du angrer på kjøpet. Nedtellingen begynner dagen etter at du har fått varen. I begge tilfeller må all informasjon om angreretten være mottatt for at nedtellingen skal starte. Hvis du da ikke har mottatt et ferdig utfylt angrerettskjema, utvides fristen til inntil tolv måneder. Men du kan ikke vite om du har mottatt angrerettskjema, dersom du ikke henter trenningsapparatet fra posten. Det holder med at du har sendt en e-post og det er ikke krav om at du skal få svar fra selger for å ta saken videre.

Den næringsdrivende har plikt til å tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren uten unødig opphold, og senest 14 dager etter mottatt melding om bruk av angrerett. Dersom du ikke mottar refusjon av kjøpesummen innen fristen, vil du også kunne kreve forsinkelsesrente.

Hvis det ikke er noen respons fra firmaet og du ikke mottar pengene kan du klage selger inn til Forbrukertilsynet gratis for mekling. Du kan lese mer om klageprosedytren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 22.1.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål