Spørsmål og svar

Kjøpt en jakke på nett jeg ikke har mottatt. Hva gjør jeg?

Gutt, 17

Hei jeg bestilte en jakke på en nettside istarten av mars og etter det har jeg sendt flere mail og meldinger og har bare fått svar om at den blir sendt neste uke, om to uker, neste måned og om 1.5 uke. Nå begynner jeg å lure på om de har bare stjålet pengene mine og om jeg burde eller kan saksøke nettsiden. Og hvordan det funkerer, jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre så kunne du meg tips eller steg for steg for hva som er smartest å gjøre i denne situasjonen.

Svar

Hei,

Takk for at du skriver til Ung.no!

Hvis du har bestilt en jakke som aldri har kommet, og selgeren heller ikke tilbakebetaler pengene dine, anbefaler vi at du følger disse to stegene:

  1. Send en siste skriftlig klage til selgeren
    Skriv en e-post der du gir selgeren en tydelig frist, for eksempel 7 dager, til å sende varen. Informer at du vil heve kjøpet og kreve pengene tilbake hvis du ikke mottar jakken innen fristen.
  2. Kontakt banken din for å gjøre en kortreklamasjon
    Dersom du betalte med kort, kan du kontakte banken og å reklamere på kjøpet til dem. Forklar at du har betalt for en vare som aldri ble levert. Banken kan da hjelpe deg med å få tilbake pengene.

    Du kan lese mer om kortreklamasjon her: Kortreklamasjon – Forbrukerrådet

Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no

Besvart: 5.6.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål