Spørsmål og svar

Nettbutikk opplyste ikke at det var dropshipping de drev med.

Jente, 16

Hei, Jeg kjøpte en genser på en nettside som heter Overlo Fashion for rundt 1000kr. Jeg sjekket alt av erfaringer og anmeldelser osv før jeg bestilte, og det virket som en ordentlig nettbutikk. Det har gått langt over en uke siden jeg bestilte og jeg har ikke fått noe mer beskjed enn en ordrebekreftelse. Derfor sendte jeg de en mail og forklarte dette. I mailen deres var det en del skrivefeil og personen som sendte mailen virket ikke «ekte». I mailen sto det at jeg hadde kjøpt en vare på forhåndsbestilling, noe jeg ikke ble informert om under kjøpet, og at de skulle sende den når den var kommet til butikken. Er det lovlig å selge varer man ikke har, uten å informere kjøper om dette? Jeg vet jo heller ikke når de sender eller mottar genseren, så det kan jo være snakk om flere måneder. De burde vel informere meg om at jeg forhåndsbestilte, og når de får inn varen og sender den? Kan det hende de har svindlet meg? Hva burde jeg gjøre? Takk for svar!

Svar

Hei.

Dersom det ikke er opplyst på nettsiden at det er dropshipping, muligens fra Kina, er dette villedende markedsføring. Det er ikke lovlig å holde tilbake informasjon om slike vilkår og vil i verste fall kunne medføre en bot fra Forbrukertilsynet.

Du bør sende en skriftlig klage til selskapet Overlo fashion og skrive at du ikke vil godta et vilkår som det ikke er opplyst om forut for kjøpet og at de ikke skal sende varen til deg.

Dersom du har betalt med kort, kan du kontakte banken som har utstedt kortet og fremme et krav som kalles kortreklamasjon. Du kan lese om denne rettigheten her: Kortreklamasjon – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Har du betalt uten kort, kan du skrive til selskapet at du ikke vil ha leveransen og at de skal tilbakebetale deg kjøpesummen innen 7 dager. Skriv gjerne at dersom pengene ikke er inne på kontoen din innen fristen vil du kreve forsinkelsesrenter og ta saken videre. Husk å opplys kontonummer.

Dersom du får negativ svar kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Siden du er under 18 år må du be en foresatt om å klage på dine vegne.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.9.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål