Refusjon for flyreise som ble kansellert. Hvordan kan jeg klage?
Jente, 18
Hei vi har kjøpt flybillett fra PIA flyselskap. Vi skulle dra i Juni 2020. Men så ble reisen kansellert. De sa at vi skulle få refusjon, men de har fortsatt ikke gitt oss pengene. Det er flybilletter som er verdt ca 30 tusen kroner. Når vi ringer kundeservicen så sier de hele tiden at de ikke har fått pengene selv. Det har fått over 1 år og de gjør ingen ting. Vet ikke hva jeg skal gjøre? kan jeg politianmelde?
Svar
Hei Jente 18 år.
Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til PIA med krav om å få tilbakebetalt billettkostnadene for eksempel innen 10 dager på et opplyst kontonummer.
Du kan også nevne at dersom du ikke får svar eller får negativ svar innen fristen vil du klage saken videre.
Hvis du har betalt flybillettene med kredittkort kan du også ta kontakt med banken for å høre om muligheten for å få pengene refundert av de, dette kalles kortreklamasjon. Du kan lese mer om dette her: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/
Hvis dere ikke blir enige om en løsning med PIA og du ikke får hjelp fra banken kan du klage til Transportklagenemnda. Du kan lese mer om Transportklagenemnda her: https://reiselivsforum.no/web/home/
Har du bruk for ytterliger hjelp kan du kontakte Forbrukerrådets veiledningstelefon på 23 400 500.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 27.10.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål