Nettbutikken har kansellert min ordre - hva gjør jeg?
Gutt, 18
Hei, jeg har bestilt et produkt hos en nettbutikk og fått ordrebekreftelse men får i etterkant en ny epost om at bestillingen er kansellert pga feil lagerbeholdning hos butikken. Kan butikkene virkelig gjøre det på den måten? Jeg har funnet saker hvor kunder får kansellert bestillingen pga feil prising i nettbutikken men fant ikke noe spesifikt for det med lagerfeil. De har på lager i en annen farge så jeg syns det er rart jeg ikke blir tilbydt et bytte til annen farge eller litt lengre leveringstid på produktet. Grunnen til at jeg ikke bare kjøper produktet en annen plass er at det var på tilbud hos den aktuelle butikken når jeg kjøpte det.
Svar
Hei.
Når en handel er gjennomført så er det inngått en bindende avtale og begge parter er forpliktet til å overholde sin del av avtalen.
Synes ikke ordet lagerfeil gir mening. Men muligens butikken forsøker å si at de ikke hadde den på lager. Det betyr uansett ikke at de ikke er forpliktet til å levere. Hvis de ikke leverer eller forsøke å løse problemet kan man mistenke at nettbutikken driver med villedende markedsføring og at tilbudene ikke er reelle. Det er alvorlig og kan klages inn til Forbrukertilsynet.
Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til nettbutikken, helst e-post. Du kan skrive at du har rett til levering og du derfor oppretholder kravet om få varen sendt. Du kan skrive at dersom de ikke kan levere her og nå vil du vite når leveransen kan skje eller be om en annen farge istedet.
Dersom de ikke leverer deg varen kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet for mekling. Det er gratis og foregår via telefon og e-post. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Finn ut om du har grunn til å klage - Forbrukertilsynet
Vi håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 24.5.2023
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål