Spørsmål og svar

Kjøpte en topp som ble misfarget pga deodorant.

Jente, 20

Jeg kjøpte en topp for omtrent 3 dager siden, og prøvde den fort hjemme i dag. Den så fryktelig ut på meg, så dro for å returnere med en gang. Butikkarbeideren sa at jeg kunne finne noe annet, og jeg fant en bukse til slutt til samme pris. Da jeg prøvde buksa, så kom butikkarbeideren og sa at hun hadde funnet noen flekker på toppen. Det var flekker fra deo, og hun kunne dermed ikke ta den inn som retur. Da jeg dro hjem fikk jeg vekk flekkene med vann, men da var fargen på blusen blitt helt ødelagt. Dro ned igjen til butikken, og hun dama mener det er min skyld siden jeg brukte deodorant?? Selv mener jeg at et plagg, som tilogmed har lappen på og er kjøpt for kort tid siden, skal tas inn som reklamasjon hvis den blir ødelagt i fargen. Det ser ut som at fargen i stoffet er blitt smørt utover. Hva skal jeg gjøre? Toppen kosta nesten 600kr…

Svar

Hei Jente 20 år.

Det høres frustrerende ut, og du har rett i at et plagg som er kjøpt nylig og ikke er i bruk, burde kunne returneres eller byttes dersom det har fått skader eller flekker som ikke var der da det ble kjøpt.

Jeg mener at dersom stoffet i toppen ikke tåler vanlig bruk av deodorant, tyder det på svært lav kvalitet. Dette utgjør dermed en juridisk mangel som gir grunnlag for rettigheter i henhold til reklamasjonsbestemmelsene

Hvis du ikke allerede har gjort det, ta bilder av toppen som viser deo-flekkene og den endrede fargen. Dette kan være viktig dokumentasjon i tilfelle det blir nødvendig.

Send en skriftlig klage til butikken, enten via e-post eller brev, legg også ved bildende. Forklar situasjonen tydelig og nevn at du forventer at problemet løses i tråd med forbrukerloven.Du kan skrive at etter å ha rensket toppen for flekker med vann, oppdaget du at fargen på blusen var blitt ødelagt. Du kan legge til at du mener at dette er et klart tilfelle av feil eller mangel på produktet, og at det bør kunne reklameres på i henhold til forbrukerloven. Du kan tilføye at dersom butikken ikke refunderer kjøpesummen innen syv dager vil du ta saken videre.

Hvis du ikke får svar på klagen din eller du får negativ svar kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 15.3.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål