Elkjøp har utlevert min PC til en annen person - hva gjør jeg?
Gutt, 20
Heisann, Jeg kjøpte en laptop hos elkjøp for noen uker siden. Jeg fikk hentemelding fra butikken for noen dager siden, men når jeg kom for å hente pakken mente de at den allerede var blitt levert, til tross for at de skal sjekke legitimasjon før utlevering. De var hjelpsomme og fant ut hvem som hadde fått pakken min, men han svarer ikke på tlf når de prøver å få kontakt med han for å få pakken levert tilbake. De sa de måtte bare prøve på nytt i morgen. Hva gjør jeg om han aldri svarer, eller nekter å komme tilbake? Har jeg noen rettigheter? Jeg har spart i over et år for å kunne kjøpe meg en skikkelig god gaming pc til bursdagen min for over 20 tusen kroner. Jeg har ikke råd til å kjøpe ny hvis han aldri kommer tilbake med den... Takk på forhånd for svar
Svar
Hei Gutt 20 år.
Du har definitivt rettigheter i denne saken. Når du har kjøpt en vare og ikke har mottatt den, er det Elkjøp sitt ansvar å sørge for at du får det du har betalt for. Det er butikkens ansvar å sørge for sikker utlevering av produkter, og hvis det har skjedd en feil ved utleveringen, er det de som må rette opp i dette. De bør gi deg en ny PC med en gang, uavhengig av om hva som skjer med de PC de har utlevert til feil person.
Skriftlig klage
Du bør sende Elkjøp en skriftlig klage, forklare hendelsesforløpet og skriv at du ønsker en rask løsning. Krev erstatning eller ny vare. Hvis det ikke lykkes Elkjøp å få tilbake din laptop, har du krav på en ny vare eller pengene tilbake. Det er deres ansvar å sørge for at du mottar det du har betalt for, uavhengig av hvem som har tatt imot varen feilaktig.
Klageinformasjon
Hvis du ikke får en tilfredsstillende løsning fra Elkjøp, kan du ta aken videre til Forbrukertilsynet: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Jeg forstår at dette er en stressende situasjon, spesielt med tanke på hvor mye du har spart for å kjøpe PC-en. Jeg håper at Elkjøp tar ansvar og løser dette raskt. Ikke nøl med å stå på krava dine, det er du som har rett her.
Lykke til og håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 9.8.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål