Spørsmål og svar

Elkjøp solgte meg et vannskadet headsett - hva kan jeg gjøre?

Jente, 20

Hei. Jeg kjøpte et headsett i august. Like etter sluttet det å fungere. Jeg leverte det inn på Elkjøp og fikk beskjed om at det var vannskadet og at det var levert inn før grunnet samme årsak. (Som jeg ikke fikk vite om før jeg kjøpte det) Jeg har ikke utsatt headsettet for vann som gjør at det skulle sluttet å fungere. Jeg måtte betale 1754kr for å få det fikset. I følge kjøpsloven er vel kjøper nødt til å betale erstatning ved mangler som ikke er oppgitt og eller kompensert for i kjøpsprisen?

Svar

Hei Jente 20 år.

Ifølge norsk lov, spesifikt forbrukerkjøpsloven, har du som forbruker visse rettigheter når det gjelder kjøp av varer, inkludert retten til en vare av tilfredsstillende kvalitet.

I henhold til forbrukerkjøpsloven har du rett til å kreve erstatning for mangler som ikke var kjent eller opplyst om på kjøpstidspunktet. Dette kan inkludere kostnader knyttet til reparasjon av produktet. Hvis det viser seg at headsettet allerede var vannskadet da du kjøpte det, og dette ikke ble opplyst til deg på kjøpstidspunktet, kan du ha krav på erstatning.

Det beste trinnet videre ville være å kontakte Elkjøp skriftlig og tydelig gjøre dem oppmerksomme på dine rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven. Du kan be om å få refundert beløpet du har betalt for reparasjonen av headsettet, og eventuelt kreve en gratis reparasjon eller omlevering (nytt headsett.

Hvis Elkjøp ikke er villige til å samarbeide etter at du har sendt minst ens kriftlig klage, kan du vurdere å ta saken videre til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Du kan lese mer om den videre klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 30.4.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål