Spørsmål og svar

Coop har ikke tatt ansvar for reklamasjon for en defekt Playstation.

Gutt, 20

Hei, Jeg måtte nylig reklamere på en ps5 jeg fikk til julen da disc reader ikke funket som den skulle. Da jeg tok den med til coop, der den var kjøpt, samt med kvitering, ba de meg selv sende en reparasjonshenvendelse til Sony, da de ikke gjorde det selv, noe som direkte strider med forbrukerkjøpsloven. Jeg sendte den til rep selv da jeg ikke viste stort om reklamasjonsrett og at det egentlig er coop som skulle stått for dette. Hitils har jeg ikke fått noe krav om betaling for denne reparasjonen, men om det skulle oppstå har jeg rett til å be coop dekke disse utgiftene? Kan jeg evt kreve noe kompensasjon for at de har solgt meg et defekt produkt?

Svar

Hei Gutt 20 år.


Det er forståelig at du er frustrert over situasjonen med den defekte PS5-en du fikk til jul. Her er noen punkter som kan være relevante for din situasjon:

  1. Reklamasjonsrett: Ifølge forbrukerkjøpsloven har du som forbruker rett til å reklamere på varer som er defekte eller ikke fungerer som forventet. Når du returnerer et defekt produkt til butikken innenfor reklamasjonsfristen (vanligvis 2 eller 5 år i Norge), har butikken ansvaret for å håndtere reklamasjonen på vegne av deg. Dette inkluderer å sende produktet til reparasjon eller erstatte det med et nytt.
  2. Dine rettigheter: Når PS5-en din er defekt, har du rett til enten å få den reparert kostnadsfritt, få en omlevering. altså en ny eller få pengene tilbake. Selger har rett til å først prøve å reparere den. Hvis det oppstår kostnader i forbindelse med reklamasjon, for eksempel fraktkostnader, er det vanligvis butikken som skal dekke disse kostnadene.
  3. Klage til Coop: Ettersom Coop solgte deg den defekte PS5-en, har de ansvaret for å håndtere reklamasjonen i henhold til loven. Du kan kontakte Coop skriftlig og be dem dekke kostnadene du allerede har hatt med reparasjonen, da de skulle ha håndtert dette på dine vegne.
  4. Forbrukertilsynet: Hvis du ikke kommer til en løsning med Coop, kan du klage Coop inn til Forbrukertilsynet. De tilbyr gratis mekling: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Samlet sett har du som forbruker sterke rettigheter når det gjelder reklamasjon på defekte varer.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 23.2.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål