Power krever betaling for å returnere laptop etter reklamasjon
Gutt, 16
Eg leverte Laptopen min til power under reklamasjon, men var ikke dekket, fikk valgene: Skrote den på verkstedet, eller ha den tilbake sendt, u fornøyd med konklusjonen, ba eg power on en re-evaluering. Etter den ble takket nei en gong til ble det automatisk valgt å få den tilbakesendt, som koster mer enn å ha den skrotet, uten at eg har noe si i det, er dette galt? Og kva kan eg gjere?
Svar
Hei Gutt 16 år.
Du har fem års reklamasjonsfrist på en laptop fra kjøpstidspunktet. Når du leverer en vare til reklamasjon og får avslag, har du normalt rett til å få varen tilbake uten kostnad, med mindre du har signert på en avtale om at du skal betale undersøkelsesgebyr, i tilfelle butikken ikke finner noen feil ved varen. En slik avtale er ikke bindende uten din godkjenning.
Hvis det er en feil som burde vært dekket, kan det i dette tilfellet virker det som at Power har valgt å sende tilbake laptopen til deg, selv om det koster mer enn å få den skrotet, uten at du har hatt muligheten til å godkjenne dette. Det kan anses som urettferdig, spesielt hvis du ikke ble informert om at denne valgmuligheten ble valgt for deg.
Send skriftlig klage
Kontakt Power på nytt og uttrykk at du er misfornøyd med at de tok valget om å sende laptopen tilbake uten din tillatelse, og spør om det er mulig å reversere avgjørelsen. Du kan legge til at du har fem års reklamasjonsfrist og dersom de ikke behandler din reklamasjonssak i henhold til Forbrukerkjøpsloven, vil du ta saken videre.
Vi blir ikke enige
Hvis du ikke får en tilfredsstillende løsning etter at du har klaget skriftlig, kan du klage til Forbrukertilsynet. De kan hjelpe deg med å vurdere om Power har brutt noen av forbrukerrettighetene dine. Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte om å ta saken videre på dine vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Du kan lese mer om dine rettigheter her: Elektronikk – Forbrukerrådet
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 29.11.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål