Spørsmål og svar

Min iPhone er blitt ødelagt hvilke rettigheter har jeg?

Jente, 15

Hei! Jeg har en iphone 13, som ble kjøpt mai i fjor. Altså under 2 år gammel. Over natta ble skjermen helt svart og ingenting på skjermen ville lyse. Heller ikke det tomme batteriet som viser at den trenger mer strøm. Vi har prøvd de fleste triksene vi finner på nettet, men ingenting har fungert så langt. Telefonen er kjøpt på enten Power eller Elkjøp, og jeg lurte derfor på om hvordan det var med tanke på reklamasjon osv. og hva vi eventuelt kan få tilbake om det er noen mulighet for det?

Svar

Hei.

En mobiltelefon har fem års reklamasjonsrett.

Selger har rett til å reparere mobilen to ganger for samme feil. Oppstår samme feilen en tredje gang kan du heve kjøpet. En annen løsning er at du får en ny mobil hvis selgeren ikke ønsker eller ikke kan reparere mobilen.

Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til butikken. Du finner kontaktinformasjonen på nettsiden til butikken.

Får du ikke en positiv tilbakemelding eller opplever at selger på andre måter ikke gir deg de rettigheter du har krav på kan du ta saken videre.

Siden du ikke er myndig kan en av dine foresatte ta saken videre gratis til Forbrukertilsynet på dine vegne. Du finner klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Du kan lese mer om dine rettigheter her: Elektronikk – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 3.11.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål