Mangelfull reparasjon - hva kan jeg kreve?
Gutt, 16
Hei, Eg leverte inn telefonen min til reparasjon i august 2022. Rett før garantien på 2 år gikk ut (august 2024), oppdaget jeg at skjermen var litt løs. Verkstedet mente det bare trengtes å bytte en pakning innenfor garantien. Da eg møtte opp til timen min på mandag, fikk jeg beskjed om at teknikeren var forsinket etter ferie. Tirsdag var han syk, så telefonen ble fortsatt ikke sett på. Torsdag fikk eg beskjed om at skruene i bunnen var strippet og måtte drilles opp, noe som kunne skade skjermen uten at de tok ansvar. De påpekte også støv inni mobilen, som de mente brøt garantien, men eg tror støvet skyldes tidligere reparasjon og ikke påvirker problemet. De sa også at skjermen var ødelagt ikke løsnet. Kommunikasjonen var dårlig, og de var lite hjelpsomme. Jeg ble bekymret for kostnader og trengte mobilen til en reise på fredag, så jeg valgte å ikke diskutere videre. Nå fungerer Face ID dårlig, og det er mer støv over frontkameraet som eg tror er årsaken. Får jeg gjort noe? Takk
Svar
Hei Gutt 16 år.
I Norge har du 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner hvis feilen skyldes en mangel ved produktet eller reparasjonen. Siden du meldte fra om feilen før reklamasjonsfristen utløp, bør verkstedet fortsatt ta ansvar for den opprinnelige mangelen. Hvis det ikke er selgeren som har forsøkt reparere mobilen , men et selvstendig verksted klager du selvagt til de. Dårlig verkstedsarbeid kan gi rett på ny reparasjon.
Skriftlig klage
Jeg anbefaler at du sender en skriftlig klage til selger og krever at de reparerer mobilen så feilene kan bli fikset. Du kan legge til at du ønsker svar på din henvendelse innen syv dager.
Klageadgang
Får du ikke positiv respons på din skriftlige henvendelse, kan du vurdere å få fikset den selv og kreve erstatning via en skriftlig henvendelse for beløpet du har lagt ut. D kan i tillegg kreve forsinkelsesrenter. Hvis de verken reparerer eller betaler kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling. Du kan be en av dine foresatt om å ta saken videre på dine vegne. Les her for mer info om klageprosedyren : Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 4.2.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål