Selger avviser Reklamasjon: Skylder på hard kjøring av bilen!
Gutt, 20
Hei, bilen min ble fikset for ca et halvt år siden. (Bilen ble smelt hardt i hjul høyre side) Flere verksted ville ikke reparere den pga de fryktet det var mer skadet innover i drivverket da bilen traff hard i hjulene. Eneste som ville fikse den var forhandleren som selger disse. Ingen problem sier de og fikser bilen for flere 100 tusener. Etter nøyaktig 6mnd leverer jeg bilen inn for det er ulyder bak høyre . De ser på bilen og sier alt er ok. Kjører nøyaktig 20km når jeg får tilbake bilen så ryker drivverket bak høyre. Jeg leverer den inn og regner med dette er garanti. Nå sier de at de har masse logger av at jeg har kjørt bilen hardt så dette må jeg ta på egen regning. Kan de bare si dette? Og evt vise meg? Er jo åpenbart at det er noe de 1. enten har ikke fikset 2. ikke har festet skikkelig. Men uansett kan dem si jeg har kjørt bilen for heftig til at garantien ryker?? Det er snakk om nesten 100k i rep. På forhånd takk
Svar
Hei Gutt 20 år.
Garanti vs. reklamasjon
Garantien er en frivillig ordning fra selger og derfor bestemmer selger hvad som omfattes av garantivilkårene, som du har rett til å få innsyn i. Uansett garanti, har du som forbruker rettigheter etter hådnverkerth\jenesteloven, og du kan reklamere på mangler ved reparasjonen dersom noe er feil eller ikke er skikkelig utført. Reklamasjonsfristen for tjenester som reparasjon er vanligvis to år eller fem år.
Dokumentasjon
Verkstedet hevder at skadene skyldes hard bruk, men de må kunne dokumentere dette på en troverdig måte. Du har rett til å få innsyn i loggene de viser til, og de må forklare hvordan disse loggene beviser feilbruk som kan frata deg garantien. Hvis de ikke kan bevise dette på en overbevisende måte, kan ikke de automatisk avvise kravet ditt.
Klag skriftlig
Jeg anbefaler at du klager skriftlig til verkstedet. Be om å få en skriftlig begrunnelse fra verkstedet der de forklarer hvorfor de mener du ikke kan reklamere. Krev også innsyn i loggene de refererer til. Spør om en ny vurdering av en uavhengig fagperson, for eksempel et annet verksted eller en takstmann, som kan gi en objektiv vurdering av skadene.
Klageadgang
Dersom verkstedet ikke er villig til å løse saken, kan du klage til Forbrukertilsynet, eventuelt ta saken videre til Forliksrådet.
Du kan lese mer om dine rettigheter i forbindelse med et håndverkeroppdrag her: Misfornøyd med reparasjon av bil? – Forbrukerrådet
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 18.12.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål