Spørsmål og svar

Kjøpt en bil med feil av en forhandler - Hva gjør jeg?

Gutt, 20

Kjøpte en bil for 135000kr. Selgeren drev firma og var utenlandsk. Han sa dette var den beste bilen på markedet pr idag. Og fikk ikke pruta ned bilen på noe vis, var litt riper. I bilen er det Bose stereoanlegg. Det er bra merke på høytalere. Kjøpte bilen, og merka at anlegget i bilen var sprengt og funker dårlig, selger sa dette var en bra bil med topp bra utstyr og bra anlegg såspurte selger om han ville betale for reparasjon for det men sa garantien bare gjaldt girkasse og motor. Har skjønt det er tull i etterkant. Også 3 uker senere knakk støtdemper festet på det ene dekket, så bilen måtte på verksted ogndet kostet meg 6000kr. Ringte selger og informerte han og han nekter for at dette har noe med han og gjøre og vil ikke betale det. Han mente de ikke så det på eu kontroll så da er det ikke hans problem. Men snakket med ett verksted og da sa mekaniker at de ikke ser på sånt. Så kan jeg ta dette til forbrukerrådet og få pengene for reparasjon på demper, og fikset stereoanlegg

Svar

Hei Gutt 20 år.

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter når du som privatperson har kjøpt en bruktbil av en næringsdrivende, og den går i stykker/ikke er som avtalt.

Du har en lovbestemt reklamasjonsrett via loven og den kan brukes uavhengig av om du har garanti eller ikke.

Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til selgeren først og gir han en frist på 7 dager til å reparere feilene. Du kan bruke forbrukerrådets klagemal til å sende klagebrev, som du finner her: Klag til selger : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Dersom du ikke får svar eller får negativ svar kan du ta saken til Forbrukertilsynet, du finner klageprosedyren her: Klag til Forbrukertilsynet - Forbrukertilsynet

Du kan lese mer om dine rettigheter ved å følge lenken: Misfornøyd med bilkjøp? : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 1.7.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål