Spørsmål og svar

Er det en ny reklamasjonsfrist etter en reparasjon av PC?

Gutt, 20

Kjøpte en PC på Elkjøp for litt over 2 år siden. Etter 1 år måtte den inn til reparasjon fordi en gummilist løsnet når PCen ble varm. Nå har problemet gjenoppstått på akkurat samme gummilist som ble byttet ut når den var på reparasjon. Elkjøp sier nei til å fikse den fordi det er en slitedel så den har kun 2 år reklamasjon, men skal det ikke være ny reklamasjonsrett på delen som ble byttet ut med en ny på service? Altså at jeg nå egentlig burde ha 1 år igjen på gummilisten? Om dere har noen paragrafer eller forskrifter jeg kan henvise til så er det flott siden Elkjøp prøver å gjøre så lite som mulig

Svar

Hei Gutt 20 år.

Forbrukerkjøpsloven har klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt de har solgt. Hovedregelen er at du har to års reklamasjonsfrist. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon, pc og byggevarer.

Det vil si at du har 5 års reklmasjonsrett på hele PCen. Det vil også si at det Elkjøp opplyser deg om ikke stemmer, det finnes ikke 1 års reklamasjonsrett i norsk forbrukerkjøpslov.

Dersom det viser seg at der en mangel og selger reparerer den, men feilen oppstå igjen, betyr det at selgeren har brukt et forsøk på å reparere uten å lykkes. Selgeren har kun to rettingsforsøk for samme mangel. Oppstår samme feil 3. gang kan du heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig.

Er gummilisten allerede utskiftet en gang, så har du krav på en ny reparasjon uten kostnad fo deg, siden du fortsatt er innen for 5 års reklmasjonsfristen. Du kan også be om en omlevering, altså en ny vare, men vil selger hellere reparere PCen kan du ikke nekte ham det.

En ny frist for reklamasjonsfrist løper dersom det er snakk om en utskiftning av en vesentlig komponent. Det vil kreve en konkret vurdering for å vurdere om det er snakk om en gummiliste er en vesentlig komponent.

Men uansett så har du krav på en ny reparasjon som Elkjøp ikke kan nekte deg. Vi anbefaler derfor at du sender en skriftlig klage (e-post) til Elkjøp og forlanger en reparasjon eller en omlevering (ny PC).

Dersom du har sendt mindst en skriftlig klage og dere ikke blir enige, anbefaler vi at du klager saken inn til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet her: https://www.forbrukertilsynet.no/har-du-en-klage

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 25.1.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål