Elkjøp vil ikke behandle min reklamasjon på airpods.
Jente, 20
Hei. Jeg har reklamert på airpods til Elkjøp som ikke fungerte som de skulle (skurrer i ene proppen). Jeg leverte først inn da jeg fikk beskjed om at de måtte sendes inn. Da jeg fikk melding om å hente de stof det at det ikke var noen feil på de, men at de ville jeg skulle betale frakt. Da ville jeg se at det faktisk ikke var noen feil lenger, men de skurret fremdeles. Da kranglet jeg med Elkjøp ansatt som fortalte at airpodsene bare hadde blitt kjørt gjennom en maskin og ikke prøvd selv i øret til ansatte (da de synes dette var ekkelt, forståelig vis). Han forstod at problemet fremdeles var til stedes og sendte de inn igjen. Nå er de igjen kommet, Elkjøp sier de har reparert de via rens og at jeg må betale for reparasjonen. Jeg ble aldri opplyst om dette da de sendte de inn igjen til ny reklamasjon. Skurringen er der fremdeles. De mener altså jeg skal betale 299 for rep, 100 for frakt, uten NOEN bedring på airpodsene?? De sa heller ingenting om at jeg måtte betale? Er dette lov?
Svar
Hei Jente 20 år.
Når du reklamerer på en vare, har du rett til å få den utbedret uten kostnad for deg, så lenge reklamasjonen er gyldig og varen fortsatt er innenfor reklamasjonsfristen. Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å kreve gratis reparasjon eller omlevering dersom varen har en mangel.
Selgeren (Elkjøp i dette tilfellet) har ansvar for alle kostnader knyttet til reklamasjonen, inkludert frakt og reparasjonskostnader, dersom varen er defekt og klagen din er berettiget. Du skal ikke måtte betale for frakt eller reparasjon av en vare som allerede er innenfor reklamasjonsfristen og som ikke fungerer som den skal.
Klag skriftlig
Jeg anbefaler at du sender en skriftlig klage til Elkjøp og bestrider faktuaren de har sendt til deg. Du kan legge til at airpodsene ikke er utbedret og en reklamasjon skal være uten kostnader for forbrukeren. Du kan gi dem en frist på syv dager til å svare og legge til at dersom du ikke får positiv svar fra dem, vil du ta saken videre.
Vi blir ikke enige
Hvis Elkjøp ikke tar ansvar etter at du har sendt minst en skriftlig klage for å utbedre dine airpods, gir deg noen nye eller lar deg heve kjøpet, kan du ta saken inn til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om Forbrukertilsynets klageprosedyre her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 8.8.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål